www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Folkefest ved åbningen af Silkeborgmotorvejen

H.K.H. Kronprinsen og transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt åbnede søndag den 11. september Silkeborgmotorvejen under stor festivitas. Den officielle åbning var kulminationen på silkeborggensernes store folkefest, der havde stået på programmet hele weekenden.

Ved åbningen af Silkeborgmotorvejen

12. september 2016

Under titlen ”Danmarks Største Vejfest” fejrede silkeborggenserne fra den 9. til 11. september, at deres nye motorvej nu åbner. Fejringen bestod af en række aktiviteter blandt andet med gåture, løbeture, cykelture, koncerter, fest, veteran- og elbilkaravaner mv. på motorvejen.

Den store vejfest sætter punktum på et langt beslutningsforløb med flere bump på vejen. Under åbningen var der ingen tvivl. Silkeborggenserne er glade for deres nye motorvej. Og ifølge transport- og bygningsministeren er der da også god grund til at være glade.

- Efter en lang beslutningsproces har silkeborggenserne endelig fået deres motorvej, og det er sket efter en god projektstyring fra Vejdirektoratet og et godt samarbejde med Silkeborg Kommune. Alle der har arbejdet seriøst med projektet fortjener stor anerkendelse. Bilisterne kan nu trille afsted på den nye motorvej, der vil binde Midtjylland bedre sammen og samlet set spare trafikanterne for 1,4 millioner timer bag rattet pr. år, siger Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt. 

H.K.H. Kronprinsen delte ministeren og silkeborggensernes glæde. I sin tale ved den officielle åbning, da han klippede snoren, sagde han blandt andet:

- Nu kan silkeborggenserne kalde sig for hele mennesker, for nu har I snart en hel motorvej lige ved siden af Jer. Tillykke, sagde H.K.H. Kronprinsen og modtog store klapsalver fra de mange silkeborggensere, der overværede den officielle åbning.

Folketinget vedtog i 1990 projekteringsloven for Herning-Århus motorvejen. Siden da har der været undersøgt en række forskellige linjeføringsmuligheder for motorvejens passage af Silkeborg.

I 2006 traf regeringen en principiel beslutning om, at motorvejen mellem Funder og Låsby skal følge Kombilinjen og på baggrund af en supplerende VVM-redegørelse om et forbedret Kombilinieprojekt blev loven vedtaget i 2009.

- Da vi tilbage i 2009 vedtog anlægsloven, var der ikke så meget, der tydede på, at vi i dag skulle mødes så mange under så festlige rammer for at fejre dette unikke motorvejsprojekt. Men det var virkelig en stor fornøjelse at deltage i åbningen af Silkeborgmotorvejen med så mange glade ansigter, siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:

- Silkeborgmotorvejen lukker hullet i motorvejen mellem Aarhus og Herning og bidrager til en forbedret fremkommelighed og dermed vækst - ikke bare i Silkeborg, men i hele regionen. Ja, endda i hele Danmark. 

- Den glæde jeg har oplevet under åbningen af Silkeborgmotorvejen viser, hvor vigtigt det er med en velfungerende infrastruktur. Derfor er det med stor tilfredshed, at regeringen lægger op til at afsætte 27 milliarder kroner til en udbygning af infrastrukturen i vores 2025-plan. En helhedsplan for fremtidens Danmark, som giver os et stærkere Danmark - også på infrastrukturområdet. Derfor er det afgørende, at vi kommer i mål med den samlede plan, slutter Hans Christian Schmidt.

Fakta om Silkeborgmotorvejen

  • Silkeborgmotorvejen (Funder – Låsby) er i alt 29 km. 
  • Den 11 km lange delstrækning mellem Hårup og Låsby er allerede åbnet. Den delstrækning var i anlægsloven bestemt til at skulle åbne i 2015, men blev åbnet 1. december 2014. 
  • De resterende 18 km af motorvejen blev som planlagt åbnet i 2016, den 11. september 2016.