www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Politisk aftale om Femern Bælt-projektet

Forligskredsen bag den faste forbindelse over Femern Bælt har fredag den 4. marts 2016 indgået en politisk aftale om det videre forløb for projektet.

Den planlagte linjeføringIllustration: Femern A/S

4. marts 2016

Forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen bestående af regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har fredag den 4. marts 2016 indgået en politisk aftale om det videre forløb for Femern Bælt-projektet.  Aftalen indebærer, at Femern A/S kan forhandle om betingede kontrakter med de foretrukne entreprenører på de fire store anlægsentrepriser.

Anlægsarbejdet på sænketunnelprojektet kan ikke igangsættes, før der foreligger en tysk myndighedsgodkendelse. Kontrakterne vil derfor være betingede af, at der foreligger en endelig tysk myndighedsgodkendelse.

Med den politiske aftale er der også truffet beslutning om tidsplanen for udbygning af de danske jernbaneanlæg i tilslutning til den faste forbindelse. Tidsplanen indebærer, at jernbanestrækningen Ringsted-Nykøbing Falster vil være udbygget i 2021 og elektrificeret i 2024. Det giver en markant forbedring for de rejsende med tog mellem Nykøbing Falster og hovedstadsområdet. 

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt udtaler:

-På baggrund af den orientering vi modtog fra Femern A/S forleden har vi i dag truffet beslutning om, at Femern A/S kan forhandle om betingede kontrakter med de foretrukne entreprenører på de fire store anlægsentrepriser. 

-På grund af forsinkelsen af den tyske myndighedsgodkendelse står vi i en svær situation: Anlægsarbejdet på sænketunnelprojektet kan ikke igangsættes, men vi ønsker at fastholde de gode priser, som Femern A/S modtog i september 2015. Vi har i dag valgt en model for håndtering af kontrakterne, som tager hånd om denne situation på bedst mulig måde. Det er afgørende, at der fremadrettet sættes fuld kraft på den tyske proces og jeg vil fortsat følge udviklingen meget tæt.

-Vi har samtidig besluttet tidsplanen for udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby. Den nye tidsplan medfører betydelige forbedringer for rejsende med tog mellem Nykøbing Falster og hovedstadsområdet, idet jernbanestrækningen Ringsted–Nykøbing Falster vil være udbygget i 2021 og elektrificeret i 2024. Det forkorter rejsetiden mellem Nykøbing Falster og København markant.


Links

  • Link
     
    Læs den politiske aftale her
  • PDF
    0,19mb
    Faktaark om rejsetider for togpassagerer