www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Morten Kabells afskedssalut om havnetunnelen er forkert


I forbindelse med indvielsen af Nordhavnsvej udtalte teknik- og miljøborgmester Morten Kabell, at Nordhavnsvej er dimensioneret sådan, at det ikke vil kunne svare sig at anlægge en kommende havnetunnel.

Trafikprop

18. december 2017

- Morten Kabell har ikke ret, når han siger, at Nordhavnsvej ikke har kapacitet nok, hvis vejen forlænges med en havnetunnel til Amager, udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

- Det er en kendt og sådan set ærlig sag, at Morten Kabell ikke er tilhænger af en havnetunnel i København. Men det vil klæde Morten Kabell at holde sig til fakta. Kapaciteten på Nordhavnsvej kan sagtens holde til, at vejen forlænges med en brugerbetalt havnetunnel til Amager.

- En havnetunnel kan det samme som Nordhavnsvej – blot i større målestok. Nemlig at lede biler og lastbiler uden om Københavns centrum. Det vil gavne trafikanterne, men det vil netop også være til gavn for beboere, cyklister og den kollektive trafik, der får bedre plads andre steder i byen.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er i samarbejde med Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Refshaleøens Ejendomsselskab A/S i gang med en forundersøgelse af en østlig ringvej (havnetunnel) i København. Forundersøgelsen kan, når den er færdig i 2019, danne grundlag for en politisk drøftelse og eventuel principbeslutning om at bygge resten af en østlig ringvej, der samlet set kan forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Amagermotorvejen i syd.

Den nuværende forundersøgelse ligger i forlængelse af en strategisk analyse af projektet fra 2013. De foreløbige beregninger fra 2013 viser, at dimensioneringen af Nordhavnsvej med to plus to vejbaner også på længere sigt er tilstrækkelig, når der er brugerbetaling på en østlig ringvej.

Links

  • Link
     
    Den strategiske analyse af en østlig ringvej