www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Arriva skal stå for togtrafikken i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i dag udpeget Arriva som den kommende togoperatør i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen. Arriva skal dermed stå for passagertrafikken på skinnerne fra 2020 til 2028.

Lint-togFoto: Arriva

6. december 2018

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i dag besluttet at tildele et konsortium bestående af Arriva Danmark A/S og Arriva Tog A/S kontrakten om togpassagertrafik udført som offentlig service i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen. Tildelingen er en udmøntning af den politiske aftale om merudbud af togtrafik, som regeringen har indgået med et bredt politisk flertal (DF, S, RV, ALT og SF).

Arriva skal stå for togtrafikken i perioden fra den 13. december 2020 til den 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse. Arriva har tilbudt en samlet pris på godt 1,6 mia. kr. (2019-pl) for alle 10 år – der er dermed udsigt til en besparelse på godt 30 pct. for hver kørt km sammenlignet med ministeriets nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S.

- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode – også på Svendborgbanen, udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Udbuddet omfatter de strækninger, der i dag betjenes af Arriva Tog A/S, samt Vejle – Struer og Odense – Svendborg, der i dag betjenes af DSB, og de to optionsstrækninger Tønder – Niebüll og Varde – Nørre Nebel. Trafikkøberansvaret for strækningen Skjern – Holstebro overdrages sammen med tre togsæt til Region Midtjylland. 

Der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt.

Tildelingen af kontrakten til Arriva sker med forbehold for godkendelse af de tilhørende aktstykker i Folketingets Finansudvalg.

Ministeriet har modtaget tre tilbud. Tildelingen følger udbudsbetingelserne og er givet til den tilbudsgiver, som har tilbudt den laveste pris, der er nærmere specificeret i den udbudte kontrakt.

Der følger nu en standstill-periode på ti dage til og med den 17. december 2018. Ministeriet har begrænset mulighed for at udtale sig i standstill-perioden.

Links

  • PDF
    0,25mb
    Fakta: Udbud af togtrafik i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen