www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Ekstra togafgange over Øresund og en forbedret punktlighed på Kystbanen

Transport, - bygnings- og boligministeren underskriver i dag en aftale med Skånetrafiken om den fremtidige togdrift på strækningen København-Malmø. Aftalen vil betyde ekstra afgange over Øresund, en forbedret punktlighed på Kystbanen, og at yderligere otte procent af jernbanedriften bliver sendt i udbud til gavn for statskassen og passagererne.

ØresundstogFoto: DSB/René Strandbygaard

24. august 2018

Som en opfølgning på regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstres ”Aftale om Fremtidens Togtrafik i Hovedstadsområdet” underskriver transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i dag en aftale med Skånetrafiken om den fremtidige togbetjening over Øresund. 

- Regeringen har, siden vi tiltrådte, haft som en klar ambition, at vi vil øge brugen af udbud i jernbanetrafikken, og nu leverer vi endnu et vigtigt skridt i den retning, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:

- Der er fra svensk side stort fokus på drive jernbanen bedre og billigere gennem udbud. Jeg er derfor glad for, at passagererne mellem København og Malmø kan nyde godt af Skånetrafikens ønske om at lade markedet levere den bedste kombination af god service og lav pris. 

Aftalen indeholder to faser.  I dag er der tyveminuttersdrift over Øresund, men i første omgang bliver trafikbetjeningen udvidet til kvartersdrift fra 2021 med en ekstra afgang pr. time i myldretiden. Lokalbetjeningen på Amager tilpasses samme driftsomfang.  

I anden omgang bliver det praktiske ansvar for indkøb af togtrafikken mellem Østerport og Øresund overdraget til Skånetrafiken. Det gør organiseringen af trafikken mere enkel, fordi vi går fra to togoperatører og trafikindkøbere til én.

- Nu gör vi en offensiv satsning på Öresundstågstrafiken. Den ska bli mer pålitlig och turtätheten ska öka. Det är viktigt för att stärka integrationen i Greater Copenhagen, siger Henrik Fritzon (S), regionsrådsformand i Region Skåne.

- Vi är tacksamma för förtroendet att ta ett helhetsansvar för den gemensamma trafiken. Ett system med en operatör ökar kvalitén i trafiken och för resenärerna på båda sidor sundet kan vi ge en samlad service och fokusera än mer på rättidigheten mellan länderna, siger Linus Eriksson, trafikdirektør, Skånetrafiken.

Øresundstogtrafikken skal fremover køre helt separat fra Kystbanen. Det vil gøre togtrafikken på Kystbanen uafhængig af forsinkelser fra Sverige, og så bliver driften af Kystbanen et rent dansk anliggende. I stedet for svenske tog skal Kystbanen i fremtiden køre sammen med sjællandske tog, som har en mindre gennemsnitlig forsinkelse end de svenske tog.

- En adskillelse af Kystbanen og Øresundstrafikken vil forbedre mulighederne for en mere punktlig togbetjening på Kystbanen, da driften ikke længere vil være påvirket af forsinkelser langt oppe i Sverige, siger ministeren.

 

Links

  • PDF
    0,14mb
    Faktaark - adskillelse af Kystbanen og Øresundstrafikken og udbud af togtrafikken over Øresund