www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Minister vil sikre flypassagerers ret til kompensation

Flypassagerer skal have udbetalt den kompensation, som de har ret til, når deres fly er forsinket eller aflyst. Det mener transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. Han har derfor bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at ændre deres praksis på området, så flyselskaberne i højere grad kan blive retsforfulgt med bøder til følge, hvis de ikke umiddelbart udbetaler den kompensation, som de er forpligtet til.

Skærm i afgangshalFoto: Naviair/Jan Eliassen

29. juni 2018

Når Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har truffet en afgørelse om, at et flyselskab skal betale kompensation til en passager, har flyselskabet fire uger til at udbetale kompensationen. Hvis ikke flyselskabet har betalt inden da, sender styrelsen en rykker, og hvis der fortsat ikke bliver reageret, bliver flyselskabet anmeldt til anklagemyndigheden med anmodning om en straffesag og en bøde på henholdsvis 10.000/20.000 kr. pr. passager afhængig af rejsens længde.

I langt de fleste tilfælde udbetaler flyselskabet kompensationen, når de bliver kontaktet af anklagemyndigheden, hvorefter styrelsen trækker sin anmeldelse tilbage. Men passageren har været berettiget til kompensationen fra dag ét, og derfor undrer transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen sig over, at man som passager skal være så tålmodig og vedholdende for at få udbetalt den kompensation, man har ret til. 

Derfor har han blandt andet på baggrund af henvendelser fra folketingsmedlem Preben Bang Henriksen (V) bedt styrelsen om at ændre deres praksis, så styrelsen fastholder politianmeldelserne af flyselskaberne, også selvom et flyselskab efter anmeldelsen har betalt kompensation til passageren. 

- Jeg håber, at det vil bidrage til, at flyselskaberne bliver mere bevidste om deres forpligtelse til at udbetale kompensation. Samtidig vil det fjerne et eventuelt incitament hos selskaberne om at afvente politianmeldelse, før de udtaler kompensation til de kunder, som har oplevet en forsinket rejse. På den måde kan vi bedre sikre, at passagererne får udbetalt den kompensation, som de har ret til, siger Ole Birk Olesen.

Det vil altid være anklagemyndigheden, der foretager den endelige vurdering af, hvorvidt en sag skal opretholdes eller ej.

Links