www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Ministeren udtaler kritik af Molslinjen

På baggrund af den seneste tids ustabile færgetrafik til og fra Bornholm udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen nu kritik af Molslinjen, der betjener færgetrafikken.

KatexpressFoto: Bornholmslinjen

1. november 2018

Den 1. september 2018 overtog Molslinjen færgetrafikken til og fra Bornholm fra Danske Færger. Siden da har der været en del forsinkelser og aflysninger af færgeovergange, og Molslinjen har ydermere ikke overholdt kravet om at indsende dokumentation til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om færgetrafikken for september måned, som Molslinjen ellers er forpligtet til i kontrakten med ministeriet, hvis Molslinjen vil undgå at skulle betale bod. Det får nu transport-, bygnings- og boligministeren til at rette en skarp kritik af Molslinjen.

- Jeg har fulgt den seneste tids debat om Molslinjens færgebetjening af Bornholm, og jeg hæfter mig ved de mange forsinkelser og aflysninger, som selvfølgelig i høj grad berører passagererne. Det er utilfredsstillende, at passagererne  ikke kan regne med en stabil færgetrafik, fortæller transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Ifølge kontrakten mellem Molslinjen og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, som er indgået på baggrund af en politisk aftale mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, er Molslinjen berettiget til at undlade at sejle med hurtigfærgen, hvis vindstyrken er over 16 m/sekund, eller hvis bølgehøjden er på mere end 3,0 meter. Hvis det er tilfældet, så er Molslinjen forpligtet til at indsætte en erstatningsfærge. 

- Hvis hurtigfærgen på grund af dårligt vejr ikke kan sejle, så skal Molslinjen - hvis vejret tillader det - indsætte erstatningsfærgen, og så skal passagererne informeres i så god tid som overhovedet muligt, så de ved, hvilken situation de står i, forklarer transport-, bygnings- og boligministeren.

Molslinjen er berettiget til at undlade at sejle med alle færger, hvis vindstyrken er over 23 m/sekund, hvis vandstanden i havnen afviger væsentligt fra havnens normale middelvandstand, hvis der er så tæt tåge, at sejlhastigheden skal nedsættes, eller hvis hav og/eller farvand ikke er farbart på grund af is.

Det indgår desuden i kontrakten, at Molslinjen bliver pålagt en bod for enhver forsinkelse på mere end ti minutter, aflysning eller manglende indsættelse af erstatningsfærge. Molslinjen er dog fritaget for at betale bod, hvis den rettidigt kan dokumentere, at der er tale om såkaldte bodsfritagende forhold som for eksempel ekstremt vejr eller havari.

I hele september måned har Molslinjen imidlertid forsømt rettidigt at fremsende den krævede dokumentation, og det betyder, at Molslinjen i september måned forventes at skulle betale en bod til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på ikke under en million kroner.