www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Parkeringspladsgaranti og rabat på parkering for lavemissionsbiler

Regeringen vil indgå en aftale med kommunerne om parkeringspladsgaranti i byområder for ejere af el- og plug-in hybrid biler, der bor i etagebyggeri. Samtidig skal kommunerne have friere rammer til at give nul- og lavemissionsbiler rabat på parkering. Forslagene er en del af regeringens kommende luft- og klimaudspil og har til formål at øge incitamentet til at vælge biler, der udleder mindre CO2.

Elbil ladestationFoto: Ulrik Jantzen

5. oktober 2018

Forbedring af vilkårene for el- og hybridbiler, så det bliver mere fordelagtigt at vælge en lavemissions- eller en elbil frem for en benzin- eller dieselbil, er et af de værktøjer, som regeringen vil bruge for at nå målsætningen om, at Danmark skal være CO2-neutral i 2050. 

Hvis man bor i et etagebyggeri, køber man kun en elbil eller en plug-in hybrid bil, hvis man har sikkerhed for, at man kan oplade den i løbet af natten. Derfor vil regeringen indgå en aftale med kommunerne om en parkeringspladsgaranti i byområder for ejere af el- og plug-in hybrid biler, der bor i etagebyggeri. 

Samtidig vil regeringen give kommunerne mulighed for at give rabat til nul- og lavemissionsbiler for parkering, der betales i parkeringsautomat eller via en app. Det betyder, at kommunerne vil kunne gøre parkering gratis for el- og lavemissionsbiler. 

- Billigere parkering kan gøre de miljørigtige biler til et mere attraktivt tilvalg. Og så tror jeg, at mange beboere i etagebyggerier, der ikke har adgang til egen garage eller egen parkeringsplads, fravælger at købe en elbil eller en plug-in hybrid bil, fordi der ikke er mulighed for at lade bilen op natten over, eller mens man er på arbejde, hvis man efterlader bilen derhjemme, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:

- Den forhindring vil vi fjerne ved at sikre, at antallet af el-p-pladser til enhver tid modsvarer antallet af lav- og nulemissionskøretøjer i det pågældende byområde.

Det skal altså ikke være manglende parkeringspladser, der står i vejen for beboere i etagebyggeriers incitament til at købe en lav- eller nulemissionsbil. Regeringen foreslår derfor, at den enkelte kommune skal sikre, at antallet af el-p-pladser til enhver tid modsvarer antallet af lav- og nulemissionsbiler i det pågældende byområde.

Fakta:

  • På nuværende tidspunkt må kommunerne differentiere priserne under hensyn til miljøet med maksimalt 5.000 kr. pr. år. Regeringen lægger op til at fjerne 5.000 kr. grænsen for parkering, der betales i en parkeringsautomat eller via en app.
  • Der er i dag ikke krav om, at andelen af el-p-pladser svarer til andelen af el- og hybridbiler.
  • Antallet af eldrevne biler stiger, og derfor vurderes behovet for el-p-pladser i 2025 at være 1 ud af 12 parkeringspladser mod 1 ud af 100 p-pladser i 2019.