www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Molslinjen A/S modtager endnu en bod fra ministeriet

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har modtaget resultatet af kundetilfredshedsmålingen for lavsæsonen 2019 for Molslinjen A/S’ færgebetjening af Bornholm. Ministeriet har på den baggrund opkrævet en bod fra Molslinjen A/S på cirka 200.000 kroner. Derudover modtager selskabet en bod på 1,3 millioner kroner for mangel på behørig dokumentation for bodsfritagelse ved aflysninger og forsinkelser samt for mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge.

Express 1Foto: Bornholmslinjen

1. maj 2019

Ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriets kontrakt med Molslinjen A/S om færgebetjeningen af Bornholm skal selskabet to gange om året foranstalte en kundetilfredshedsmåling af færgebetjeningen af Bornholm; en gang for henholdsvis lav- og højsæson. For den nuværende lavsæson kan ministeriet fastslå, at resultatet af målingen for to ud af de fem kategorier ikke er tilfredsstillende.

- Det er vigtigt, at passagererne på færgebetjeningen af Bornholm får en god og tilfredsstillende oplevelse med Molslinjen A/S, og det fremgår af den kundetilfredshedsmåling, der nu er foretaget, at dette ikke altid er tilfældet. Jeg forventer derfor, at Molslinjen A/S forbedrer resultaterne til næste måling, fortæller transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Molslinjen A/S overtog færgebetjeningen af Bornholm den 1. september 2018. To måneder senere udtalte transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen en alvorlig kritik af, at Molslinjen A/S havde forsømt at indsende dokumentation til ministeriet for aflyste og forsinkede afgange samt for brugen af erstatningsfærgen. I forlængelse heraf opgjorde ministeriet i januar 2019 boden til Molslinjen A/S på grund af forsinkelser, aflysninger og mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge til tre millioner kroner. 

I perioden januar-marts 2019 har Molslinjen A/S igen forsømt at indsende behørig dokumentation i forbindelse med en del forsinkelser og aflysninger, ligesom der har været nogle episoder med mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge til og fra Bornholm. Den nye bod er opgjort til cirka 1,3 millioner kroner.

- Det er kritisabelt, at Molslinjen A/S fortsat ikke altid indsender behørig dokumentation til ministeriet i forbindelse med aflyste og forsinkede afgange – og at omfanget af aflyste og forsinkede afgange såvel som mangelfulde indsættelser af erstatningsfærgen er for højt. Jeg har derfor en klar forventning om, at Molslinjen vil gøre sit yderste for, at det bliver reduceret, og at dokumentationen til ministeriet bliver behørig, forklarer transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har opkrævet bod til Molslinjen A/S som led i ministeriets løbende opfølgning af kontrakten mellem ministeriet og Molslinjen A/S om færgebetjeningen af Bornholm.

Derudover foretager ministeriet i øjeblikket en skibsteknisk undersøgelse, som skal afdække, hvorvidt Molslinjen A/S overholder kontraktens komfortkrav, hvorefter den teoretiske andel af passagererne, der på en overfart bliver søsyge, ikke må overstige 10 procent. Ministeriet fortsætter således sin tætte opfølgning af Molslinjens færgebetjening af Bornholm.

Links

  • Link
     
    Læs kundetilfredshedsmålingen her