www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Hvad kan de nye signaler?

Et ensartet højt sikkerhedsniveau og færre forsinkede tog er blot nogle af fordelene ved nye signalsystemer.

S-togFoto: René Strandbygaard

Fjernbanen
På fjernbanen vil de gamle anlæg blive udskiftet med det fælleseuropæiske system ERTMS niveau 2, et moderne it-baseret signalsystem, hvor der ikke er signaler langs sporene, men alene på skærmen i lokomotivførernes førerrum.

Yderligere gør ERTMS det muligt, at køre gennem flere lande, uden særskilte togkontrol- og radiosystemer, eftersom ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem, der løbende vil komme til at erstatte de nationale togkontrolsystemer.

Det nye signal på fjernbanen vil give en række markante fordele, i forhold til de nuværende systemer:

  • Færre forsinkede tog
  • Bedre passagerinformation
  • Reduktion af udstyr og materiel i og omkring jernbanen og sporene
  • Ensartet højt sikkerhedsniveau i hele Danmark
  • Mulighed for højere hastighed og derved kortere rejsetid på visse strækninger
  • Mulighed for flere tog pr. strækning
  • Besparelser i forhold til drift og vedligehold
  • Mulighed for, at den samme togfører kan køre sit tog fra Danmark til Syditalien, uden problemer

S-banen
På S-banen udskifter vi de gamle anlæg, med et system baseret på den nyeste generation af bybanesystemer, CBTC. Systemet anvendes i stigende grad i flere andre storbyer, så som New York, Paris og London.

Sammen med udvidelsen af Metroen og Cityringen, vil det nye signal højne kvaliteten af Storkøbenhavns kollektive trafik og sikre færre fejl, ensartet togkontrol og højere hastighed på flere strækninger.

Det nye signalsystem betyder blandt andet, at der vil blive mindre udstyr i og omkring sporene. Det medfører lavere udgifter til vedligeholdelse og gør det samtidig let at installere det nye signalsystem mens S-banen er i drift.