www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Ingen kortsigtede løsninger

Offentligjort i Morgenavisen Jyllands-Posten den 20. september 2004

I JP’s leder forleden knyttes DSB' s anskaffelse af IC4-togene sammen med den overordnede jernbanepolitik i Danmark. Man mener, at løsningen vil være at elektrificere hovedstrækningerne fra Fredericia til Frederikshavn.

Jeg synes, det er ærgerligt, at DSB's kunder ikke får de nye IC4-tog så hurtigt som planlagt, men jeg mener ikke, at det er nogen løsning at lægge jernbanepolitikken om og begynde på den store elektrificering. Der er ikke noget trafikalt formål med at elektrificere togdriften yderligere i Danmark - måske med undtagelse af den internationale godskorridor via Femern.

De miljømæssige fordele ved elektrificeringen vil være små, især på grund af den teknologi, der anvendes i produktionen af el i Danmark. Moderne dieseltog kan køre lige så hurtigt som eltog - der er ikke nogen driftsøkonomiske fordele ved at køre med eltog frem for dieseltog.

DSB's kontrakter med Ansaldobreda sikrer, at forsinkelsen ikke kommer til at koste skatteyderne penge. Det modsatte vil naturligvis gøre sig gældende, hvis man skal følge JP’s forslag og annullere DSB's kontrakter med Ansaldobreda, afbestille ordren af IC4-togene, der er under produktion, haste-elektrificere hovedbanenettet, og købe helt nye elektriske tog. Det, synes jeg helt ærligt, vil være spild af skatteborgenes penge.