www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Fremtidens tog vil også gavne de mindre byer

Af Pia Olsen Dyhr transportminister, MF (SF)

Offentligjort i JydskeVestkysten den 5. december 2013

Regeringens forslag til Togfonden DK indebærer, at timemodellen realiseres, så der bliver en times køretid mellem Aalborg og Aarhus, mellem Aarhus og Odense, mellem Esbjerg og Odense og mellem Odense og København. Samtidig skal hele hovednettet elektrificeres.

Det vil betyde markante rejsetidsbesparelser, samtidig med at vi fremover kan køre med moderne, miljøvenlige tog.

Rejsetidsgevinsterne vil komme togpassagerer i hele landet til gode - også Lilli Viuf, som skrev her i avisen 21.11. For med togfonden indføres også » prioriterede korrespondancer « , sådan at der fra Superlyntogene bliver korte omstigningstider til andre tog. Mindst 25 byer vest for Storebælt får prioriterede korrespondancer, og det gør, at gevinsterne fra timemodellen breder sig » som ringe i vandet « til alle dele af landet.

Hvis man som Lilli Viuf bor i Holsted og fx skal en tur til København, så kan man komme fra Holsted station, stige om til Superlyn i Kolding og være på Københavns Hovedbanegård 1 time og 57 minutter senere. Dermed sparer man hele 59 minutters rejsetid sammenlignet med i dag.

Også i andre relationer vil man opnå rejsetidsbesparelser med timemodellen.

Fx vil en tur fra Rødekro til Aarhus fremover kunne klares på 2 timer og man vil dermed spare 24 minutter sammenlignet med i dag. Man vil også kunne skære ca. 1 time af rejsetiden mellem Hjørring og Esbjerg og ca. en halv time af en tur fra Holstebro til Odense.

Jeg er glad for at Lilli Viuf spørger, hvem der skal have gavn af fremtidens tog, for Venstre har travlt med at sprede rygter om, at Togfonden DK kun er en plan for de store byer.

Men planen vil altså give hurtigere togforbindelser i hele landet, og det betyder, at man ikke behøver at være bosat i de større byer for at få andel i rejsetidsgevinsterne.