www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Midt-og vestjyske togforbedringer

Af Henrik Dam Kristensen, Transportminister (S), og Andreas Steenberg, folketingsmedlem og trafikordfører for Radikale Venstre.

Offentligjort i Herning Folkeblad den 25. marts 2013

TOGFOND: Regeringen har reserveret 27,5 mia. kroner fra en nyoprettet oliefond - Togfonden DK - til et historisk løft af den danske jernbane. Med fonden vil regeringen bringe rejsetiden i tog mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg ned på én time pr. strækning.

Samtidig vil alle hovedstrækninger i Danmark blive elektrificeret, så hurtigt det er praktisk muligt. Det betyder, at det midt-og vestjyske også kommer med på »elektrificeringsvognen« , da vi afsætter 1,5 mia. til et helt nyt projekt, der skal elektrificere jernbanen hele vejen fra Struer over Holstebro og Herning til Vejle.

Elektrificeringen betyder - ud over mere miljøvenlige tog - også konkrete forbedringer for passagerne. For el-tog er mere stabile og rettidige end dieseltog, hvilket simpelthen giver mulighed for en bedre togbetjening til kunderne. Passagererne vil også undgå besværlige skift fra dieseltog til el-tog.

De store toginvesteringer gavner altså ikke kun de største byer. Langt fra. For de vil give markante fald i rejsetiden til det øvrige land.

For eksempel:
• Rejsetid i dag fra Herning til Odense: 1 t. 59 min. Med fremtidens køreplan: 1 t. 29 min.
• Rejsetid i dag fra Herning til København: 3 t. 18 min. Med fremtidens køreplan: 2 t. 29 min.
• Rejsetid i dag fra Holstebro til Odense: 2 t. 30min. Med fremtidens køreplan: 1 t. 56 min.
• Rejsetid i dag fra Holstebro til København: 3 t. 49 min. Med fremtidens køreplan: 2 t. 56 min.

Der er ingen tvivl om, at de mange milliarder, vi nu sætter af til at forbedre togtrafikken, er en forbedring for hele Danmark. En forbedring, der vil gøre den kollektive trafik langt bedre rustet til fremtidens krav og sikre, at den vil løfte en langt større del af danskernes transportbehov. Og så vil det medvirke til, at vi får en bæredygtig og grøn transport i Danmark og reducere trængslen på vejene.