www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Ny national cykelstrategi på vej

Af Henrik Dam Kristensen transportminister (S)

Offentligjort i Nordjyske Stiftstidende den 23. februar 2013

PEDALER: Danskerne er glade for deres cykler, og de kommer hurtigt langt omkring til gavn for både trafikafviklingen, folkesundheden og miljøet. Og nu foreslår vi, at de tohjulede skal fylde endnu mere i vores transportforbrug.

Det er baggrunden for, at der nu sættes gang i arbejdet med en ny national cykelstrategi.

Det er utrolig vigtigt, at vi gør det nemmere og sikrere at cykle dagligt. Vi er en befolkning, som synes, at det er naturligt at cykle, og hvis vi kan få danskerne til at cykle endnu mere, kan det løse nogle store samfundsproblemer.

Planen er at have en ny strategi klar i efteråret. Indholdet er ikke givet på forhånd, men jeg ser store muligheder for, at vi kan gøre det endnu mere attraktivt for den enkelte at bruge cyklen i det daglige. Et af de vigtigste tiltag er efter min mening samspillet mellem cyklisterne og den kollektive trafik.

Hvis man har 30 eller 40 kilometer til arbejde, så synes de fleste nok, det er lige rigeligt til at cykle, men hvis det nu bliver muligt at tage halvdelen med offentlig transport, så kunne det måske blive et alternativ.

Det er også vigtigt, at vi får flere "cykelmotorveje" omkring de store byer - de såkaldte cykelsuperstier -da det øger incitamentet til, at pendlere fra forstæderne tager cyklen.

Og så skal det være mere sikkert at parkere sin cykel. Vi er nødt til at fokusere på, at når du parkerer din cykel ved stationen om morgenen, så har du også en rimelig formodning om, at den står der om eftermiddagen, når du skal hjem.

Vi ved, at rigtig mange gode cykelidéer opstår i kommunerne og i organisationerne. Derfor er det vigtigt, at de også kommer til orde i den debat, vi skal have om fremtidens cykelpolitik.

Jeg har derfor inviteret til et idéseminar for at få en bred debat om fremtidens Cykeldanmark - om de udfordringer, vi står overfor, og de løsninger der skal til.