www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Odense bliver centrum

Af Transportminister, Henrik Dam Kristensen (S) og Erhvervs-og vækstminister, Annette Vilhelmsen (SF)

Offentligjort i Fyens Stiftstidende den 6. marts 2013

Tog: Regeringen har reserveret 27,5 mia. kroner fra en nyoprettet oliefond - Togfonden DK - til et historisk løft af den danske jernbane. Med fonden vil regeringen bringe rejsetiden i tog mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg ned på én time pr. strækning.

Med den historiske milliardsatsning på jernbanen i Danmark er det ikke forkert at sige, at Odense bliver centrum for tog-danmark. For ser man på fremtidens køreplan, så rykker resten af Danmark betragteligt tættere på Odense.

Står man på Odense Banegård, vil man i fremtiden have følgende rejsetider:
Rejsetid til København: I dag: 1 t. 15 min. Med fremtidens køreplan: 1 time.
Rejsetid til Aarhus: I dag: 1 t. 24 min. Med fremtidens køreplan: 1 time.
Rejsetid til Aalborg: I dag: 3 t. 04 min. Med fremtidens køreplan: 2 timer.
Rejsetid til Esbjerg: I dag: 1 t. 23 min. Med fremtidens køreplan: 1 time.

Det er markante forbedringer, som for alvor vil kunne mærkes af passagererne i togene. Men ud over de markante fald i rejsetiderne, så kan passagerne også se frem til en mere miljøvenlig og stabil togdrift med færre forsinkelser. For vi vil samtidig elektrificere alle hovedstrækninger i Danmark så hurtigt, det er praktisk mulig.

Det betyder, at vi tager et stort skridt væk fra diesel og over til miljøvenlig eltogsdrift. El-tog er både mere stabile og rettidige end dieseltog, hvilket simpelthen giver mulighed for en bedre togbetjening til kunderne. El-drift betyder også, at vi fremover kan købe gennemprøvet togmateriel, så vi aldrig igen skal komme i en situation som med IC4-toget.

Vi er meget tilfredse med, at vi nu sikrer, at den kollektive trafik bliver langt bedre rustet til fremtidens krav, og at den vil løfte en langt større del af danskernes transportbehov. Det vil medvirke til, at vi får en bæredygtig og grøn transport i Danmark og reducerer trængslen på vejene.