www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Togfonden DK er god for Danmark og for Fyn

Af Pia Olsen Dyhr, Transportminister og Carsten Hansen, Minister for by, bolig og landdistrikter.

Offentligjort i Fyens Amts Avis den 13. oktober 2013

I regeringen tror vi på et Danmark, hvor ingen dele af landet bliver koblet af udviklingen, og med Togfonden DK sætter vi handling bag ordene.

Derfor arbejder vi målrettet på at realisere en togfond, der skal give danskerne hurtigere og bedre tog, så det bliver nemmere at komme på arbejde, i skole eller på familiebesøg med kollektiv trafik.

Med direkte tog eller ved at skifte én gang undervejs kan man fra næsten alle stationer få en andel i rejsetidsgevinsterne mellem Øst-og Vestdanmark. Og de forbedrede rejsetider kommer også til at gavne fynboerne.

På Fyn vil passagererne kunne mærke, at Odense kommer til at ligge lige i smørhullet med kun én times rejsetid til Aarhus, Esbjerg eller København.

Det skaber nye muligheder for vækst, beskæftigelse og studievalg, og det giver bedre muligheder for fynboerne, for at komme hurtigere frem - også selvom man bor i Landdistrikterne.

For der er mange fordele ved Timemodellen. På Fyn indføres der ' prioriterede korrespondancer' i både Middelfart, Nyborg og Svendborg. Det betyder, at der fra disse byer vil afgå regionaltog, som giver kort omstigningstid til Superlyn-toget, hvilket vil sikre, at mange får del i rejsetidsgevinsterne selv fra de mindre Togturen mellem Nyborg og København komme for eksempel ned under én time - det er næsten en halv time hurtigere end at sætte sig bag rattet i sin bil.

Og på togturen mellem Svendborg og København kan der fremover spares op mod en halv time. Det giver meget mere tid til at være sammen med familie og venner i stedet for at spilde tiden i trafikken.

Derudover etableres der med Togfoden DK en ny bane mellem Odense og Kauslunde, som vil give nye og forbedrede muligheder for den regionale togbetjening over Vestfyn.

Allerede i dag er der kapacitetsproblemer på denne banestrækning, og vi kan ikke vente på, at Togfonden skal løse de problemer en gang i midten af 2020' erne. Derfor har Transportministeriet nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, om den regionale betjening af de små stationer på Vestfyn kan udføres på mere hensigtsmæssige måder, som kommer flere passagerer til gode. Så fynboerne i de mindre byer er bestemt ikke glemt.

Timemodellen vil give hurtigere og bedre togforbindelser i hele landet, og det betyder alt andet lige, at man ikke behøver at være bosat i de større byer for at få andel i rejsetidsgevinsterne. Man skal blot skifte tog en enkelt gang undervejs.

Det giver helt nye muligheder for mennesker, der gerne vi have en billig bolig med natur og højt til himlen, men samtidig tjener deres penge i byen.

Og det giver ikke mindst et stort udviklingspotentiale for Fyn, som jo har masser af skønne boliger og en dejlig natur at byde på.