www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Trekantområdet får sine egne super-lyntog

Af Henrik Dam Kristensen, transportminister (S)

Offentligjort i JydskeVestkysten den 8. marts 2013

Anni Matthiesen, MF for Venstre, kritiserer her i avisen regeringen for at glemme Trekantområdet og Sønderjylland i vores nye plan, der giver 27 milliarder til hurtigtog og elektrificering i Danmark. Hun ønsker i stedet, at vi helt dropper planen, fremgår det af indlægget. Det kan selvfølgelig undre noget, da Venstre selv var med til at føde planen i 2009.

Men vi glemmer langtfra Trekantområdet i den nye plan, også kaldet timemodellen. Med timemodellen skaber vi én times rejsetid mellem de største byer i Danmark. Og det er rigtigt, at de nye lyntog mellem København og Aalborg ikke stopper i Trekantområdet. Det er nemlig meget svært at finde en model, hvor toget stopper her og samtidig holder rejsetiden på én time mellem Odense og Aarhus.

I stedet får Trekantområdet sine helt egne superlyntog med én afgang i timen. Toget vil udgå fra Aarhus og har stop i Horsens, Vejle og Fredericia. Derefter kører toget til København og stopper kun i Odense. Det giver en rejsetid fra Vejle til København på 1 time og 38 minutter mod 2 timer og 10 minutter for almindelige lyntog i dag.

Sønderjylland, som Anni Mathiesen også mener, vi glemmer, vil også mærke markante fordele af planen. For eksempel falder rejsetiden fra Sønderborg til København drastisk: fra 3 timer og 54 minutter i dag til 2 timer og 55 minutter.

Så jeg synes egentlig, at Anni Matthiesen burde glæde sig over, at vi nu gennemfører timemodellen og skaber en hurtigere og grønnere jernbane i Danmark