www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Venstre mangler ambitioner

Af Henrik Dam Kristensen, transportminister, Socialdemokraterne

Offentligjort i Vejle Amts Folkeblad den 6. maj 2013

Troels Lund Poulsen (V) kalder her i avisen Trekantområdet for taberen i regeringens togplan, der bl. a. vil sikre én times rejsetid mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg.

Troels Lund Poulsen kalder planen økonomisk vanvittig og mener, at man bør droppe at lave en ny jernbanebro over Vejle Fjord og i stedet lade togene køre over Vejle Station. Broen koster fire mia. kr. og vil skære otte minutter af rejsetiden mellem Odense og Aarhus. Samlet vil vi skære 24 minutter af rejsetiden mellem Odense og Aarhus, så turen kan tages på en time.

Jeg må sige, at jeg synes Troels Lund Poulsen og Venstre mangler ambitioner for den kollektive trafik. For ja, det er meget store investeringer, vi vil lave, men det giver også meget store forbedringer.

Det var heller ikke billigt, da vi besluttede at bygge motorvej en ved Silkeborg, hvor det koster 6,6 mia. at give trafikanterne en besparelse på 12 minutter. Det ville Venstre gerne være med til. Er det fordi, Venstre mener, at det kun er bilisterne, der skal have forbedringer, men ikke togpassagerne?

Og så er det helt forkert at kalde Trekantområdet for taberen. Trekantområdet er snarere den største vinder, da man fra Trekantområdet vil få hurtige forbindelser til alle dele af landet.

For eksempel vil man i fremtiden kunne komme fra Fredericia til Aarhus på 45 minutter mod 61 minutter i dag. Aarhus-Vejle vil fremover tage 34 minutter mod 52 minutter i dag og Fredericia-København 85 minutter mod 108 minutter i dag.

Der skal selvfølgelig skal være lyntogs-stop i Trekantområdet. Spørgsmålet er alene, om Trekantområdet skal være betjent med det nye lyntog København-Odense-Fredericia-Vejle-Horsens-Aarhus, eller om lyntoget København-Odense-Aarhus-Randers-Aalborg også skal stoppe i Trekantområdet.

Jeg er åben over for at undersøge fordele og ulemper ved et ekstra togstop for lyntoget København-Aalborg i Erritsø syd for Fredericia med tilhørende parkeringspladser (park-and-ride). Endvidere vil lyntoget København-Esbjerg få stop i Trekantområdet (Kolding).

Så jeg synes, at Venstre burde støtte op om at skabe ordentlige forbedringer for togpassagerne i Danmark frem for at prøve at stikke en kæp i hjulet på den plan, som vil komme togrejsende over hele landet - og ikke mindst i Trekantområdet - til gode.