www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Vi skal tage pirateriet alvorligt

Af Pia Olsen Dyhr transportminister (SF) og Jonas Dahl transportordfører (SF)

Offentligjort i Morgenavisen Jyllands-Posten den 26. november 2013

Dansk Industri og Danske Speditører har i disse spalter som svar på vores indlæg 4/11 gjort sig til talsmænd for, at cabotage er af det gode, og at det er en naturlig del af det frie marked.

Ifølge indlægget 18/11 fra Danske Speditørers adm. direktør, Martin Aabak, er de danske chaufførlønninger ikke konkurrencedygtige i international trafik.

Måske er det netop derfor, at Aabak mener, at der skal være gode muligheder for at få de billigere udenlandske chauffører til at køre rundt på de danske veje. Set fra direktørstolen i en stor vognmandsvirksomhed er det måske logisk, men det er det altså ikke for den chauffør, som nu er blevet fyret.

Færre chaufførjob I SF vil vi gerne sikre flere chaufførjob til en ordentlig løn, men det kræver bl. a., at vi kommer piratkørslen til livs. Vi er fuldt ud opmærksomme på, at en faldende indtjening i branchen kan føre til tabte skatteindtægter og færre chaufførjob.

Vi sætter heller ikke spørgsmålstegn ved, at EU-reglerne giver mulighed for, at også danske lastbiler med fordel kan gennemføre fuldt lovlig cabotage i andre lande, men vi er nødt til at tage piratkørslen herhjemme alvorligt.

Tager man udgangspunkt i rapporten fra Cabotageudvalget, står det sort på hvidt, at transportarbejdet med danske lastbiler i perioden 2008 til 2012 er faldet med ca. 18 pct., mens der er blevet 8.000 færre medarbejdere i branchen.

Det er rigtigt nok, som branchedirektør Michael Svane fra Dansk Industri påpeger i sit indlæg i JP 13/ 11, at faldet i beskæftigelse primært har fundet sted i perioden 2008-2010. Vi har tilsyneladende fået stoppet blødningen.

Vi skylder at gøre alt, hvad vi kan, for at skaffe arbejde til de chauffører, som allerede har mistet deres job. Derfor er det en mærkesag for os både hjemme og i EU at arbejde for bedre kontrolmuligheder og skærpede regler for piratkørsel.