www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk igen.  Læs mere om cookies her.

Fuld fart på transportpolitikken

TOG TIL TIDEN: Vi er lige nu i gang med en vigtig rejse i dansk transportpolitik, og meldingen fra maskinrummet er ikke til at tage fejl af: Der er fuldt fart på for et bedre Danmark.

Offentligjort i Frederiksborg Amts Avis den 12. maj 2014

Af Magnus Heunicke Folketingsmedlem (S) Transportminister

Når Kristian Pihl Lorentzen (V) i flere medier skriver, at transportpolitikken går i tomgang, må det være fordi, han ikke ved, hvad der sker i maskinrummet.

Det skal jeg meget gerne hjælpe med at forklare. Som minister har jeg nemlig fra start af sørget for, at Danmark bevæger sig i den rigtige transportpolitiske retning.

Både ved at tage fat på de akutte problemer og ved at tænke fremadrettet.

Da jeg havde været transportminister i knap 14 dage tikkede en besked ind: Forsinkelser og fordyrelser betød, at hele det milliard-dyre anlæg af en ny metrocity-ring i København var kommet ud af kontrol. Risiko for op til seks års forsinkelse og en ekstraregning hver måned på 100 mio. kroner truede projektet. Det var en uacceptabel situation, og derfor skred jeg til handling med det samme. Med en ny metro-lov er vi ved at bringe projektet tidsmæssigt tilbage på sporet, og med den tilhørende nabo-pakke fordobler vi beløbet til kompensationer og giver nye muligheder for genhusning.

Lovforslaget er ved at blive behandlet i Folketinget.

Både som transportordfører og nu som transportminister har jeg hørt mange ting om IC4 og én ting er sikkert: Jeg vil ikke lade den danske jernbane være helt afhængig af de skandaleramte tog. Derfor sørgede jeg også for, at vi fik afsat 780 mio. kroner til køb af 67 dobbeltdækkervogne, så den danske jernbane bliver mere uafhængig af, om IC4-togene kommer ud at køre i fuldt omfang. Det handler for mig om rettidig omhu.

Elektriske tog
Fremover skal vi på den danske jernbane have elektriske tog, og med aftalen sikrede vi, at vi hurtigt kan tage hul på fremtiden ved at afsætte 420 millioner kroner til indkøb af elektriske lokomotiver, der skal trække dobbeltdækkervognene.

Når Kristian Pihl Lorentzen i øvrigt synes, at transportpolitikken går i tomgang, så skyldes det måske, at Venstre ikke ønskede at være med i Togfonden og investere historiske 28,5 mia. kroner i en dynamisk, hurtig og bedre jernbane.

Togfonden er lige nu ved at blive behandlet i Folketinget, og Kristian Pihl Lorentzen er meget velkommen til at komme i salen og høre mere om den visionære plan. Ved samme lejlighed kan han jo passende svare på hvorfor Venstre ikke vil være med til at give danskerne hurtigere og bedre tog med god internetdækning. Men når Venstre tøver, er det vigtigt, at der findes ansvarlige partier i Danmark, som kan sætte handling bag ord og sørge for at bringe den danske jernbane fremad med en visionær og langsigtet plan.

Det er også det store perspektiv som ligger mellem linjerne i den kommende DSB-kontrakt. Det er en meget vigtig kontrakt, og derfor er der brug for en høj grad af grundighed. Mit hovedfokus er, at vi får skabt tog til tiden og en stabil drift, og jeg tror på, at DSB kan levere varen.

Vil ikke splitte driften
Jeg er ikke ude på at splitte den danske jernbanedrift i atomer, sådan som oppositionen ønsker med hovedløse udbud. Jeg mener DSB fortsat skal være kernen i den danske jernbanedrift, men det er også klart, at fokus hele tiden skal være på, at passagerene får en god togoplevelse.

Vi er lige nu i gang med en vigtig rejse i dansk transportpolitik, og meldingen fra maskinrummet er ikke til at tage fejl af: der er fuldt fart på for et bedre Danmark.