Gå til hovedindhold

Decentralisering af privatbanerne

Indhold


    Trafikminister Bjørn Westh sagde i dag på et debatmøde i Ribe med
    Amtsrådsforeningens formand Kresten Philipsen:

    "Vi har decentraliseret 2/3 af hovedlandevejene til amterne. Jeg vil
    også meget gerne decentralisere Trafikministeriets ansvar for
    privatbanerne. Det vil være naturligt, at de amtslige trafikselskaber
    overtog opgaven. Er der interesse for dette, vil jeg drøfte det med
    privatbanernes bestyrelser og Amtsrådsforeningen. Drøftelserne skal
    bl.a. dreje sig om den økonomi, der skal følge med. Den lokale og
    regionale trafik planlægges bedst tæt på brugerne. Derfor ser jeg som
    sagt gerne en sådan decentralisering, og er glad for at Kresten
    Philipsen har udtalt sig positivt herom," sluttede trafikminister
    Bjørn Westh.

    I Danmark findes 13 privatbaner, der er underlagt lov om
    privatbanerne. Navnet "Privatbaner" er ikke fuldt dækkende, for godt
    nok er banerne i selskabsretlig forstand aktieselskaber, men den
    dominerende ejerkreds består af stat, amt og kommuner, der i forening
    besidder i gennemsnit 90 pct. af aktiekapitalen, og hvor de resterende
    10 pct. er fordelt på private aktionærer.

    Privatbanerne hviler ikke økonomisk i sig selv, men kan kun opretholde
    driften med tilskud. I privatbaneloven er fastlagt, at staten dækker
    70 pct. af såvel banernes driftsunderskud, som udgifter til
    investeringer mod at de i banerne interesserede amter og kommuner
    dækker de resterende 30 pct.

    Privatbanernes lokale trafikale rolle har betydet, at banerne ledes af
    bestyrelser, der alene består af lokale repræsentanter i form af amts-
    og kommunalpolitikere og eventuelle medarbejderrepræsentanter. Kun i
    tre baner er private aktionærer repræsenteret.

    Mødet i Ribe var arrangeret af LO og Socialdemokratiets fælles
    Europaudvalg.