Gå til hovedindhold

Lastbiler skal køre sikkert - indlæg af Bjørn Westh til Bil-magasinet

Indhold


    Lastbiler skal køre sikkert
    Af trafikminister Bjørn Westh
    Hvert år bliver ca. 100 dræbt og omkring 800 kommer til skade i
    trafikulykker, hvor lastbiler er involveret. Det er alt for mange. Der
    skal sættes ind overfor de sorte får i vognmandsbranchen, f.eks. ved
    at det vognmænd med mange overtrædelser på samvittigheden ikke kan få
    fornyet deres vognmandstilladelser.

    Det er langt fra i alle ulykker, at lastbilchaufføren er den skyldige
    part. Men det maner til eftertanke, at set i forhold til de kørte
    kilometer er lastbiler involveret i langt flere alvorlige ulykker end
    personbiler.
    Politiet finder ved deres jævnlige lastbilkontroller alt for mange
    alvorlige overtrædelser og fejl. De hyppigste er for høj hastighed,
    overlæs, overtrædelse af køre-hviletidsbestemmelserne samt bremsefejl
    og andre tekniske fejl.
    SID har offentliggjort en undersøgelse fra Fyn der viser, at en
    fjerdedel af de spurgte chauffører føler sig presset af arbejdsgiveren
    til at overtræde reglerne.
    Det er ikke en acceptabel situation. Især ikke da chauffører og
    vognmænd som professionelle i transportbranchen burde kende den risiko
    for trafikulykker, som følger af at se stort på reglerne.
    Siden september sidste år har en styregruppe under Trafikministeriet
    undersøgt, hvordan man kan komme de mange overtrædelser i
    vognmandserhvervet til livs. Både SID og vognmændenes organisationer
    har deltaget meget konstruktivt i den styregruppe. Styregruppen er
    netop kommet med sin første delrapport og indholdet tegner lovende
    for, at den endelige rapport vil indeholde en række brugbare
    initiativer til styrkelse af sikkerhedsniveauet.
    Dette anser jeg for en meget positiv situation. Politikontrol alene
    løser ikke problemerne. Kun med opbakning fra alle dele af
    vognmandsbranchen kan vi få den holdningsændring, der er nødvendig for
    varigt at øge lastbilsikkerheden.
    Men en øget selvjustits indenfor erhvervet kan kun fungere, hvis vi
    kan få de sorte får ud af flokken. Derfor skal der samtidig sættes
    hårdere ind overfor de vognmænd, der ødelægger branchens rygte ved at
    ser stort på sikkerheden.
    Derfor vil jeg arbejde for, at vognmænd fremover ikke kan få fornyet
    vognmandstilladelsen, hvis der har været for mange brud på reglerne
    virksomheden.
    Der er andre muligheder for en styrket indsats. I dag kan politiet
    kræve, at lastbiler der stoppes overlæs først må køre videre, når
    overlæsset er flyttet til en anden vogn. Denne beføjelse bør politiet
    bruge i langt større omfang. Endelig bør bøderne for fejl og mangler
    være højere.
    Jeg tror, at kombinationen af en holdningsændring hos chauffører og
    vognmænd og en styrket indsats overfor de sorte får i branchen er den
    bedste måde at få et sikkerhedsniveau på lastvognsområdet, som vi kan
    være tilfredse med.