Gå til hovedindhold

PRESSEMEDDELELSE Enighed om styrket indsats for lastbilsikkerhed

Indhold


    Myndigheder og erhvervslivet er enige om, at bedre uddannelse og
    oplysning, mere kontrol og hårdere og mere konsekvente sanktioner skal
    mindske antallet af trafikuheld med lastbiler og busser. Det er
    konklusionen i den endelige rapport fra Trafikministeriets styregruppe
    om trafiksikkerhedsforhold for lastbiler og busser, der offentliggøres
    i dag.

    Vedlagt en oversigt over rapportens hovedkonklusioner.

    Trafikminister Bjørn Westh udtaler i den forbindelse: ‘Hver
    trafikulykke er én for meget. Men hvert år bliver ca. 100 dræbt og
    omkring 800 kommer til skade i trafikulykker, hvor lastbiler er
    involveret. Det er alt for mange. Derfor skal der gøres en ekstra
    indsats for at øge sikkerheden ved lastbiltrafik. Styregruppen er
    kommet med en række konstruktive forslag, der vil ramme de sorte får i
    lastbilbranchen - og ikke de mange, lovlydige chauffører og vognmænd.


    Bedre uddannelse og oplysning er en nødvendighed. Men det er også
    nødvendigt med mere kontrol og skrappere sanktioner. Jeg mener, man
    oftere skal tilbagekalde vognmandstilladelser ved gentagne
    overtrædelser af reglerne. Lastbiler bør også kunne konfiskeres ved
    alvorlige overtrædelser. Og endelig bør vi overveje, om kørekortet
    skal frakendes i flere tilfælde, og om bøderne skal være højere.

    Jeg ser frem til en god debat om denne sag i løbet af sommeren.
    Herefter vil jeg til september vurdere, hvad der skal gøres for at
    styrke lastbilsikkerheden, f.eks. ved at stramme lovgivningen.’

    Rapporten kan rekvireres ved henvendelse til Trafikministeriets 4.
    kontor på tlf. 33 92 33 55. Yderligere oplysninger om styregruppens
    arbejde kan fås ved henvendelse til styregruppens næstformand,
    kontorchef i Trafikministeriet Bo Tarp på tlf. 33 92 43 34.

    Bilag til pressemeddelelse om lastbilsikkerhed

    Konklusionerne på styregruppens arbejde

    Styregruppen om trafiksikkerhedsmæssige forhold i relation til
    lastbiler og busser har udover Trafikministeriet bestået af
    repræsentanter for Dansk Speditørforening, Danske Vognmænd,
    Erhvervenes Transportudvalg, Danske Eksportvognmænd, Landsforeningen
    Danmarks Bilruter, SID, Turistvognmændenes Landsforening,
    Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
    Statens Bilinspektion, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Rådet for
    Trafiksikkerhedsforskning og Færdselsstyrelsen.

    Baggrunden for nedsættelsen af styregruppen var bl.a. omfanget af de
    af politiet konstaterede fejl og mangler ved lastbiler. Styregruppen
    fik til opgave at skulle beskrive og analysere de
    trafiksikkerhedsmæssige forhold på lastbil- og busområdet, ligesom
    gruppen skulle komme med forslag til hvilke indsatsområder, der i det
    fremtidige arbejde nærmere skal fokuseres på.

    Styregruppen har netop afleveret sin endelige rapport, der bl.a.
    indeholder en første delrapport fra styregruppen samt 2
    arbejdsgrupperapporter vedrørende statistik og sanktioner, hvoraf
    styregruppens overvejelser og anbefalinger fremgår.

    Rapporten tager udgangspunkt i, at en forbedring af trafiksikkerheden
    på lastbil- og busområdet forudsætter en målrettet indsats på en lang
    række områder.

    Der er i rapporten foreslået en bred vifte af indsatsområder, som
    betragtes som vigtige for, at målsætningen om en højnelse af
    trafiksikkerheden og en reduktion af overtrædelsesomfanget kan nås.

    Som indsatsområder kan nævnes:

    Forstærket uddannelsesmæssig indsats, herunder kampagner,
    virksomhedsprogrammer, erhvervets indsats for bedre trafiksikkerhed

    Information, oplysning og vejledning

    Medvirkenansvar (det bemærkes, at der er nedsat en embedsmandsgruppe,
    der ser på muligheden for at indføre et egentlig medvirkenansvar for
    transportkøbere)
    Analyser af vejtrafikuheld

    Eventuelle ændringer af bus- og godskørselslovgivningen (stramning af
    tilbagekaldelsesregler)

    Bedre registeradgang

    Overvejelser vedrørende registreringsattesternes udformning

    Markedsovervågning (bedre statistiske oplysninger)

    Fortsættelse af styregruppens arbejde

    På statistikområdet er der bl.a. stillet forslag om en mere nuanceret
    uheldsstatistik og overtrædelsesstatistik på området. Det indebærer
    bl.a. at overtrædelsesstatistikken kommer til at indeholde oplysninger
    om, hvorvidt overtrædelserne er begået med danske eller udenlandske
    køretøjer, og om hvorvidt overtrædelserne er begået af
    tilladelsespligtige køretøjer eller ikke-tilladelsespligtige
    køretøjer.

    På sanktionsområdet har styregruppen bl.a. peget på muligheden for:

    En øget brug af den eksisterende mulighed for bl.a. at tilbageholde
    køretøjer i forbindelse med overtrædelse af den gældende lovgivning,
    herunder særligt i forbindelse med overlæs

    En øget brug af tilbagekaldelse af tilladelser samt en øget brug af
    konfiskation af køretøjer i forbindelse med overtrædelse af den
    gældende lovgivning. Efter arbejdsgruppens opfattelse vil en større
    risiko for at få tilbagekaldt tilladelser og for at få konfiskeret sit
    køretøj skærpe interessen for at overholde de gældende regler

    Frakendelse af førerret

    Skærpede bøder til de implicerede i transporten (køretøjets
    ejer/bruger/vogn-mand, chauffør, speditør og transportkøber) i
    forbindelse med overtrædelse af den gældende lovgivning gradueret
    efter grovheden, farligheden af overtrædelsen og gentagelsestilfælde,
    og således at bødestørrelsen ses i forhold til den opnåede gevinst ved
    overtrædelsen

    For at opnå succes med ovennævnte sanktioner finder arbejdsgruppen, at
    det er nødvendigt med en øget kontrolindsats fra både politiets og
    Færdselsstyrelsens side

    Arbejdsgruppen finder således sammenfattende, at skærpede sanktioner
    kombineret med kontrol og information vil kunne være medvirkende til,
    at flere køretøjsejere/brugere, vognmænd, chauffører, speditører og
    transportkøbere vil overholde færdsels-, godskørsels- og
    buslovgivningen samt bestemmelserne om køre- og hviletid (eller til at
    de, der ikke gør det, forlader erhvervet)

    Styregruppens rapport er netop sendt i høring med høringsfrist 1.
    august.