Gå til hovedindhold

Politisk aftale om DSB Gods

Indhold


    Regeringen har i dag indgået politisk aftale om DSB Gods med Venstre,
    Det Kon-servative Folkeparti, Centrum Demokraterne og Kristeligt
    Folkeparti. Aftalen uddy-ber de tidligere aftaler mellem disse partier
    om DSB Gods. Aftalen er også drøftet med Socialistisk Folkeparti, som
    deler aftalepartnernes opfattelse af, at den ved-tagne strategi er et
    godt grundlag for DSB Gods’ fremtid.

    - Det er nu op til DSB at sikre sin fremtid på godsmarkedet, udtaler
    trafikminister Sonja Mikkelsen. Et meget bredt politisk flertal står
    bag en fire-årig proces, der bør sikre DSB Gods’ overlevelse som
    kommercielt transportselskab. Arbejdet med DSB’s strategiplan
    resulterede i en række ekstra krav, der skal sikre at planen
    overholdes, siger trafikminister Sonja Mikkelsen.

    DSBs bestyrelse fremsendte i slutningen af april 1998 et udkast til
    strategiplan for DSB Gods til trafikministeren, med henblik på at
    opfylde den politiske forudsæt-ning om, at DSB Gods inden udgangen af
    2002 skal bringes i regnskabsmæssige balance ved hjælp af
    omstruktureringer i virksomheden. Planen er i de seneste måneder
    blevet gennemgået af Trafikministeriets embedsmænd i samarbejde med et
    eksternt revisionsfirma.

    DSBs forslag til strategiplan indeholder bl.a. følgende konkrete
    tiltag:

    - DSB Gods arbejder på at etablere et fælles aktieselskab, Nordic Rail
    International (NRI), mellem de nationale godstransportører i Danmark,
    Norge (NSB) og Sverige (SJ), med henblik på at øge markedsandelen af
    transitgods mellem Skandinavien og Kontinentet og dermed skabe
    mulighed for at bedre økonomien i den danske import-/eksporttrafik på
    jernbane. Dette selskab skal købe jernbanegodstransport hos de
    nationale jernbaneselskaber og kunne indgå alliancer med nationale
    gods-transportører i andre lande med henblik på dannelse af fælles
    godstransportsel-skaber.

    - Tomvognskørslen skal nedbringes ved etablering af samarbejde med
    andre jern-baneselskaber, herunder i NRI-regi, om en intensiveret
    indsats vedr. salg af gods-transport på jernbane og bedre udnyttelse
    af ledig kapacitet.

    - DSB Stykgods vil via det såkaldte DSB-direkte kunne tilbyde kunderne
    en total transportløsning, således at de kun skal anvende èn
    transportør. Dette betyder og-så, at DSB Stykgods kan udnytte ledig
    kapacitet i vognparken og dermed transpor-tere mere gods.

    - Produktionsstrukturen i DSB Stykgods forenkles, således at de
    eksisterende ni pakhusfunktioner reduceres til seks. Dette betyder, at
    stykgodspakhusene i Nykø-bing Falster, Padborg og Odense lukkes, og at
    produktionen overflyttes til hen-holdsvis Ringsted og Taulov.
    Personalet ved de tre pakhuse forudsættes overflyttet til Ringsted
    hhv. Taulov.

    Med forliget i dag har aftalepartierne taget forslaget til
    strategiplan til efterretning, men under forudsætning af, at der
    iværksættes en række yderligere tiltag udover de, der er indeholdt i
    strategiplanen.

    Det forudsættes således, at

    - DSB Stykgods fremover betragtes som en kunde i relation til køb af
    jernbane-transport hos DSB Vognladning, og derved ligestilles med
    andre købere af jernba-negodstransport.

    - DSB Stykgods forudsættes i højere grad end nu at kunne benytte sig
    af køb af lastbiltransport hos private vognmænd fremfor at bruge egne
    biler. Dette skal sik-res gennem udbud af rammeaftaler, hvorved DSB
    Stykgods indenfor geografisk af-grænsede områder får mulighed for at
    kontrahere med et antal vognmænd om ud-førelse af kørsel.

    - DSB Gods skal undersøge muligheden for - via forpligtende aftaler
    med en række eksterne parter - at implementere et pilotprojekt med
    henblik på styrkelse af trai-lertransport på jernbane (rullende
    landevej’). Målet er at forbedre potentialet for overflytning af
    indenlandsk gods fra landevej til jernbane.

    - Herudover stilles der en række krav til DSB Gods’ økonomistyring
    samt planer for opfyldelse af de vækstforudsætninger, der er indeholdt
    i strategiforslaget.

    Trafikministeren vil årligt orientere aftalepartierne om udviklingen i
    DSB Gods.

    -Med aftalen tror jeg på, at dansk erhvervsliv også i fremtiden vil
    have mulighed for at bruge en miljørigtig transportform i deres
    strategi i form af mere gods på jernba-ne. Det er et forhold, som
    regeringen lægger vægt på, og jeg er glad for, at det lyk-kes. Nu er
    det op til DSBs’ bestyrelse, ledelse og medarbejdere at bruge de nye
    mu-ligheder, som er indholdt i strategiplanen, slutter trafikminister
    Sonja Mikkelsen.

    Notatet om DSB Gods’ strategiplan kan fås ved henvendelse til
    Trafikministeriet på telefon 3392 3465. Yderligere oplysninger kan fås
    ved henvendelse til kontorchef i Trafikministeriet, Lene B. Rasmussen
    på telefon 3392 3462 alternativt 5761 0406.