Gå til hovedindhold

Pressemeddelelse: Nørreport som en samlet terminal når Metroen åbner

Indhold


    Et udvalg nedsat af trafikministeren, med deltagelse af embedsmænd fra
    Trafikministeriet, Københavns Kommune, DSB, Banestyrelsen, HT og
    Ørestadsselskabet, har fremlagt et forslag til hvordan området omkring
    Nørreport Station kan fremstå som en mere brugervenlig terminal, når
    den nye Metro åbner. Forslaget indgår i en rapport, der netop er
    udkommet.

    Trafikminister Sonja Mikkelsen udtaler i anledning af rapportens
    offentliggørelse, at Jeg synes udvalget er kommet med et meget
    spændende og perspektivtrigt forslag, som fortjener en positiv
    behandling af de deltagende parter. Nørreport bliver landets største
    terminal når Metroen åbner, og forslaget kan skabe et fint samspil
    imellem Metroen , busser, S-tog og regionaltog. Forslaget kan
    imidlertid kun realiseres, hvis alle de 6 interessenter står sammen om
    at fremme forslaget, herunder at indgå i finansieringen. For at fremme
    forslaget er jeg indstillet på, at Trafikministeriet på lige fod med
    de øvrige fem parter indgår i finansieringen af projektet’.

    Udvalget har i rapporten gennemgået forskellige muligheder for at
    forbedre forholdene omkring Nørreport Station, så den kommer til at
    fremstå som én samlet terminal for den kollektive trafik og med gode
    adgangsforhold til Middelalderbyen. Blandt de muligheder, der har
    været undersøgt har været en tunnel fra Metroen og S-togs- og
    Regionaltogsperronerne under Nørrevoldgade mod Kultorvet.

    Udvalget er dog nået frem til, at denne løsning ikke vil være særligt
    attraktiv, og peger i stedet på en løsning, der samler biltrafikken på
    de arealer der ligger længst væk fra Middelalderbyen. Derved kan de
    mange tusinde daglige passagerer gå til og fra de kollektive
    transportmidler med et minimum af konflikter med den kørende trafik.
    Busserne samles tæt ved forbindelserne til DSB og Metroen. Dermed
    bliver skifteafstandene mellem de forskellige kollektive
    transportmuligheder korte og overskueligheden stor. Mod
    Middelalderbyen indeholder forslaget en åben og lys plads med et
    maksimalt fodgængerareal og optimale forhold for de mange kollektivt
    rejsende uden at forringe forholdene markant for andre trafikanter.
    Rapporten tager et enkelt forbehold vedrørende afviklingen af
    biltrafikken, idet Borgerrepræsentationen endnu ikke har taget
    stilling til en samlet plan for trafiksaneringen i den indre by. Det
    anslås, at den foreslåede løsning vil koste 75-100 mio. kr. at
    realisere.

    Rapport og kortbilag kan rekvireres hos Kirsten Frøslev Larsen på 33
    92 43 51

    Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til

    Planlægningschef Hans-Carl Nielsen
    33 92 43 10
    hcn@trm.dk