Gå til hovedindhold

Danmark fik miljøet sat på dagsordenen i international luftfart

Indhold

    Det skyldtes ikke mindst dansk indsats, at miljøet blev sat på
    dagsordenen, da trafikministre og luftfartsfolk fra omkring 100 lande
    tirsdag aften afsluttede konferencen i Chicago "Luftfarten i det 21.
    århundrede".

    På foranledning af trafikminister Sonja Mikkelsen blev der i
    konferencens sluterklæringer optaget en henvisning til, at der i
    arbejdet med fremtidens luftfartspolitik må tages hensyn til alle
    miljømæssige aspekter, og at luftfartens udvikling må baseres på
    princippet om bæredygtig udvikling.

    "Jeg er glad for, at det lykkedes at få slået fast, at luftfartens
    miljøproblemer skal tages alvorligt. For mig er det en selvfølge, men
    det lå ikke i kortene, at konferencen skulle have den drejning", siger
    tra-fikministeren.

    "Luftfarten påvirker vores miljø negativt på forskellige måder. Det
    giver især problemer med klimagasser og støj. Vi må derfor hele tiden
    vurdere udviklingen i luftfarten over for udviklingen i andre
    transportformer", siger Sonja Mikkelsen.

    På konferencen, der var indkaldt af USA's transportminister Rodney
    Slater og sluttede på 55-årsdagen for underskrivelsen af
    Chicago-konventionen – luftfartens "grundlov" – benyttede Sonja
    Mikkelsen og hendes europæiske kolleger lejligheden til at lægge pres
    på amerikanerne for bl.a. at åbne for deres store nationale
    luftfarts-marked (såkaldt cabotage).

    Danmark og en række andre lande – herunder en halv snes EU-lande – har
    allerede indgået meget frie "open skies"-luftfartsaftaler med USA.
    Transportminister Slater er fortaler for en yderligere åbning af det
    internationale luftfartsmarked og havde indkaldt konferencen for at
    drøfte, hvordan dette kan gøres.

    "De europæiske luftfartsselskaber må have adgang til det amerikanske
    marked, på samme måde som de amerikanske selskaber har adgang til det
    europæiske marked, og for at komme videre, må amerikanerne vise
    villighed til at bøje sig på de områder, hvor de hidtil har holdt fast
    på deres egne nationale interesser", siger Sonja Mikkelsen.

    "Det er i øvrigt nogle store udfordringer, international luftfart står
    overfor. Det gælder luftfartsselskaberne, men også den statslige
    regulering, der verden over skifter karakter fra regulering via
    statslige ejerskaber til i højere grad at være regulering ved
    lovgivning. Hertil kommer udfordringerne med at udvikle fælles
    luftrum, så stigningen i luftfarten fortsat kan ske på en
    sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig måde på trods af den øgede adgang
    til konkurrence.

    "Vi skal holde fast ved, at der ikke må gås på kompromis med
    sikkerheden", slutter trafikministeren.