Gå til hovedindhold

EU’s transportministre vedtager strategi for integrering af miljøhensyn i transportpolitikken

Indhold

    EU’s transportministre har på et møde i Luxembourg i dag vedtaget en
    strategi for, hvordan man fremover skal sikre, at der tages større
    hensyn til miljøet i EU’s transportpolitik.

    Vedtagelsen skal bl.a. ses på baggrund af den ny bestemmelse i art. 6
    i Amsterdam-traktaten, der indebærer en forpligtelse til at integrere
    miljøbeskyttelseskrav i udformningen og gennemførelsen af EU’s
    sektorpolitikker. Det er hermed første gang EU’s transportministre
    samlet anerkender den ny traktatretlige forpligtelse til at in-tegrere
    miljøhensynet i Fællesskabets transportpolitik.

    Strategien skal præsenteres for Det Europæiske Råd på dets møde i
    Helsinki den 9.-10. december 1999.

    Transportministrenes strategirapport tager udgangspunkt i, at der ud
    fra gældende forudsætninger over de næste 10-12 år i EU må forventes
    en stigning på 30-40 % i vejtransporten og en fordobling af
    lufttransporten i samme periode.

    Der er derfor behov for specifikke tiltag på miljøområdet, ligesom der
    er behov for en særlig indsats, hvis Fællesskabet som helhed skal
    kunne leve op til Kyoto-protokollen, der indebærer en forpligtelse for
    EU til at reducere udslippet af drivhusgasser med samlet 8 % i forhold
    til 1990-niveauet inden for perioden 2008-2012.

    Rapporten fastslår, at der på kort sigt er behov for at tage fat på
    væksten i CO2-emissioner fra transportsektoren, støjproblemer og en
    række andre miljøproblemer. Endvidere opfordres Kommissionen til at
    udarbejde analyser og rapporter samt komme med forslag på en lang
    række konkrete områder. På denne baggrund vil Transportministerrådet i
    perioden 2000-2004 udmønte de operationelle dele af den
    fastlagte strategi.

    Trafikministeren udtaler:

    -Det er glædeligt, at der med vedtagelsen af denne strategi nu for
    alvor også på EU-plan sættes fokus på at få integreret hensynet til
    miljøet i transportpolitikken. Der er brug for en langt mere målrettet
    og operativ indsats end hidtil. Vi skal sikre, at der også på
    fællesskabsniveau tages initiativer, der kan bidrage til en
    begrænsning af transportsektorens miljøbelastning. Jeg havde
    foretrukket at konkrete mål for den fælles europæiske indsats var
    blevet en del af strategien, men det kunne ikke samles enighed om
    denne gang – men jeg vil fortsat arbejde for, at det alligevel bliver
    den praktiske realitet for at løse opgaven. På den måde kan det blive
    gjort klart, hvor stor en del af Kyoto-forpligtelsen, vi kan så gennem
    fælles-skabsindsatser, og hvor stor en del vi selv må løfte i de
    enkelte lande som nationale instanser.

    -Da den fælles tekst, der kom ud af drøftelserne, ikke blev så
    forpligtende, som jeg havde ønsket, afgav jeg sammen med min
    hollandske, belgiske, svenske og franske kollega
    følgende erklæring til mødeprotokollen:

    -De danske, hollandske, belgiske, svenske og franske delegationer
    finder, at der i tillæg til det yderligere arbejde på
    Fællesskabsniveau, der nævnes i rapporten, er behov for at sætte fokus
    på sektorvise miljømål for transport. I den forbindelse bør
    Kommissionen opfordres til at foreslå foranstaltninger på
    Fællesskabsniveau, der vil bidrage til at opnå de samlede miljømål som
    Fællesskabet er enig om.

    Yderligere oplysninger vil kunne fås i Trafikministeriet ved
    henvendelse til kontorchef Jørn Holdt (tlf. 33924338), kontorchef
    Helga Theil Thomsen (tlf. 33 924326) eller chefkonsulent Steen Jonssen
    (tlf. 33923401).