Gå til hovedindhold

Europæisk enighed på jernbaneområdet

Indhold

    Trafikministrene i den Europæiske Union vedtog tidligt i morges en
    fælles politisk holdning til Kommissionens direktivforslag på
    jernbaneområdet. Jernbanepakken vedrører en harmonisering af
    baneafgifterne, tildeling af kapacitet på banenettet og markedsåbning
    for international godstrafik. Det vedtagne forslag er et resultat af
    en lang række kompromiser.

    På afgiftsområdet arbejder Danmark for at harmonisere baneafgifterne
    på et lavt niveau til gavn for udviklingen af markedet for
    jernbanegodstrafik. Danmark fik desuden begrænset mulighederne for at
    give mængderabat til store jernbanevirksomheder på bekostning af
    mindre jernbanevirksomheders konkurrenceevne. Det er vigtigt, idet
    rabatter ofte virker konkurrenceforvridende til fordel for den
    operatør, der i forvejen er dominerende på et marked.

    Desuden er Fællesskabet nu tildelt kompetence på områderne for
    markedsadgang og afgiftsfastsættelse. Sammenholdt med etableringen af
    et europæisk observationssystem, hvor udviklingen i afgifterne og de
    reelle muligheder for markedsåbning vil blive fulgt meget nøje,
    betyder det, at der er sat en proces i gang mod lavere afgifter og
    øget markedsåbning til gavn for jernbanerne.

    Trafikminister Sonja Mikkelsen udtaler om resultatet:

    Det har været vigtigt for mig at komme frem til løsninger, der vil
    skabe gode rammer for jernbanegodstrafikken i Danmark og Europa. Det
    overordnede mål er at øge markedsandelen for gods på jernbane af
    hensyn til miljøet og trængslen på de europæiske veje. Som forslagene
    ligger nu er de ikke så vidtgående som jeg havde håbet. Det afgørende
    er, at beslutningerne bevæger jernbanepolitikken i den rigtige
    retning, og jeg betragter forslagene som et skridt i en proces, hvor
    vi i løbet af en kortere årrække kan gå videre på grundlag af de
    erfaringer, vi vil gøre os, når forslagene er gennemført.