Gå til hovedindhold

Fravalg af linieføring i baneprojekt København-Ringsted

Indhold


    Trafikministeren har besluttet, at arbejdet med jernbaneudbygningen
    mellem København og Ringsted nu koncentreres om den såkaldte
    udbygningsløsning. Trafik-ministeren har samtidig besluttet, at der i
    det videre arbejde anlægges et så højt ambitionsniveau for
    miljøindsatsen, så støjbelastningen langs banen reduceres markant i
    forhold til nu, trods den øgede kapacitet og stigende togtrafik. Den
    endelige beslutning, om og hvornår projektet realiseres, træffes
    senere.

    Udbygningsløsningen indebærer, at de nye spor i givet fald føres ad
    den eksisterende godsbane syd om Valby, hvorfra den følger den
    eksisterende bane mellem Valby og Ringsted. Med beslutningen fravælges
    den såkaldte "nybygningsløsning" langs Køge Bugt-motorvejen over Køge
    og videre langs Vestmotorvejen til Ringsted og
    "kombinationsløsningen", der i store træk følger den eksisterende bane
    fra København til Høje Tåstrup, hvorfra den drejer syd over mod Solrød
    og Køge og herefter ligeledes følger Vestmotorvejen til Ringsted.

    Trafikminister Sonja Mikkelsen udtaler: "Jeg har lagt meget vægt på,
    at vi nu får en afklaring af den mulige linieføring for projektet af
    hensyn til de borgere, der bor langs de linieføringer, der har været
    på tale. Jeg har også lagt vægt på, at vi skulle opnå en højere
    miljøstandard, end i de hovedløsningsforslag, der hidtil har være
    analyseret. Derfor suppleres projektet med en miljøpulje på 1 mia.kr.
    Det giver mulighed for at forbedre støjafskærmningen langs banen i
    forhold til nu.

    I fravalget af linieføringer er der lagt vægt på, at
    udbygningsløsningen er den billigste, og at den indebærer mulighed for
    en etapedeling, så vi kan tage anlægget i brug efterhånden, som det
    bliver færdigt. Derudover undgår man med denne linieføring konflikt
    med naturområder, ligesom den falder bedst i forlængelse af den
    aktuelle regi-onplanlægning og byudvikling.

    Der skal nu udarbejdes et detaljeret udkast til miljøredegørelse (VVM)
    for linieføringen, der forventes sendt i offentlig høring i løbet af
    efteråret 1999.

    "Det skal ikke være nogen hemmelighed, at borgerne langs med banen vil
    blive udsat for ekstra støjbelastning i anlægsperioden. Det høje
    ambitionsniveau for miljøet er tænkt som en kompensation herfor, og
    jeg lægger vægt på, at den ekstra mia.kr. skal bruges sammen med de
    berørte borgere langs banen og kommunerne, som banen løber igennem. Nu
    må de videre undersøgelser og de endelige drøftelser med borgerne
    vise, hvorledes banen kan anlægges med så lidt indgriben i såvel de
    fysiske rammer som de sociale netværk i de lokale områder som
    overhovedet muligt. Spørgsmålene om, hvorvidt og hvornår projektet
    realiseres, må besvares som led i en samlet prioritering af midlerne i
    en flerårig aftale om jernbanens økonomi senere på året", slutter
    Sonja Mikkelsen.



    Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til kontorchef i
    Trafikministeriet, Per Jacobsen, på telefon 33926530.