Gå til hovedindhold

Hvorfor man ikke kan fodre hunden med sin egen hale

Indhold

    Trafikminister Sonja Mikkelsen siger i en kommentar:

    -Det har under forhandlingerne om en ny rammeaftale for
    jernbaneområdet fra Venstre og De Konservative været fremført, at man
    på jernbaneområdet skulle finde alle de midler, som skulle anvendes
    til en økonomisk styrkelse af netop jernbaneområdet.

    -Regeringen havde i sit aftaleudspil forudsat, at jernbaneområdet selv
    bidrog med betydelige beløb. Men det var klart, at man ikke kunne
    finansiere hele det nødvendige løft på 530 mio.kr. til genopretning af
    skinnelegemet.

    -En del af beløbet kan spares gennem effektivisering af Banestyrelsen.
    Her har eksterne konsulenter vurderet, at Banestyrelsen har mulighed
    for at forbedre sig fra at ligge bedre end det europæiske gennemsnit
    til at komme helt i top. Dette vil give gennemsnitligt ca. 140 mio.kr.
    årligt. 60 mio.kr. kan findes på DSB’s område gennem udbud af trafik,
    ekstra effektiviseringer og differentierede takster. Men her stopper
    festen.

    -Et bredt politisk flertal – inklusive V og K – var så sent som sidste
    år enige om at lægge DSB’s økonomiske rammer for de næste ti år fast.
    Allerede her forudsatte man et produktivitetskrav på 2 % årligt
    svarende til en effektivisering på gennemsnitligt 240 mio.kr. om året
    i en femårig periode. Dette blev genvurderet i år, og på denne
    baggrund skærpes kravet til DSB med yderligere ca. 0,15 % årligt.

    -Dette krav om effektiviseringer på i alt 2,15 % årligt skal ses på
    baggrund af en udvikling, hvor DSB i perioden 1995-98 har reduceret
    medarbejderstyrken inden for passagertrafikken med ca. 7 %, samtidigt
    med at man har øget produktionen med ca. 6 % (målt i togkm) og det
    præsterede trafikarbejde med 12 % (målt i passagerkm).

    -Også forslag fra V og K om salg af DSB-aktiver, er flere fugle på
    taget. For det første skal den selvstændige offentlige virksomhed DSB
    for at finansiere sine aktiviteter lånefinansiere nye aktiver som
    f.eks. de nye S-tog og Øresundstog. Da materiellet er belånt, er der
    ikke nogen nettoindtægt ved salg - lånet skal betales tilbage ved et
    salg.

    -De har også foreslået salg af DSB gods, som der sidste år blev
    ind-gået forlig med bl.a. V og K om. Hertil vil jeg nævne, at der i
    forbindelse med en afvikling af under-skudsgivende DSB-virksomheder
    vil opstå en række særlige om-kostninger. Det drejer sig om dels
    engangsudgifter, dels påvirkning af den løbende drift.

    -For det andet, er der allerede forudsat salg af DSB-aktiver som
    arealer og bygninger. Et salg udover det forudsatte vil, hvis
    indtægterne ikke tilfalder DSB, bevirke, at DSB’s soliditet falder med
    risiko for konkurrenceforvridning, idet soliditeten netop blev fastsat
    med henblik på at give virksomheden et kapitalgrundlag svarende til
    sammenlignelige virksomheder i transportsektoren.

    -DSB vurderer hele tiden, hvor virksomheden selv er konkurrencedygtig,
    og hvor outsourcing eller udbud er en fordel, herunder om der
    overhovedet er et marked for løsning af en opgave. Men besparelserne
    ved udbud og outsourcing løber langt fra op i de nødvendige 330
    mio.kr. om året.

    -Jeg må sammenfattende konstatere, at der på det nærmeste ikke er fem
    flade ører i de finansieringsforslag, som V og K har foreslået. Intet
    indikerer, at V og K kan komme bare i nærheden af de nødvendige 330
    mio. kr., der mangler i finansieringen, hvis standarden for skinnerne
    – jernbanens fundament – skal genoprettes, slutter trafikminister
    Sonja Mikkelsen.