Gå til hovedindhold

København-Ringsted-projektet:Udbygning af Københavns Hovedbanegård

Indhold


    I forbindelse med det videre arbejde i projektet om en udvidelse af
    banekapaciteten mellem København og Ringsted har Trafikministe-ren i
    dag på et møde med Banestyrelsen fået præsenteret en rapport om
    mulighederne for en udbygning af kapaciteten på Københavns
    Hovedbanegård. Trafikafviklingen på Hovedbanegården er allerede i dag
    anstrengt, og med åbningen af Øresundsforbindelsen vil pro-blemet ikke
    blive mindre.

    Rapporten fremlægger en række forslag til løsning af
    kapacitetsbe-hovet på og omkring Hovedbanegården. Der er undersøgt
    mulige løsninger på hele strækningen mellem Dybbølsbro over selve
    Ho-vedbanegården via Nørreport til stationsområdet ved Østerport med
    anlægsomkostninger på mellem 600 mio. kr. til 5,2 mia. kr.

    En kapacitetsudvidelse vil ikke blot betyde mulighed for flere
    regio-nal- og fjerntog til, fra og gennem København, men vil også
    medvir-ke til bedre rettidighed i togtrafikken.

    Med billigste løsning – til 600 mio. kr. – vil der være skabt basis
    for en første etape af København-Ringsted-projektet med en udbygning
    af banen med to ekstra spor mellem København og Høje-Taastrup. Denne
    løsning indebærer mindre forbedringer ved Hovedbanegår-dens nordende,
    en udbygning af Østerport Station samt ændringer i signal- og
    sikringssystemet i Boulevardtunnelen, så togene kan køre tættere efter
    hinanden.

    Ved en videre udbygning af banestrækningen mellem Roskilde og
    Ringsted, aktualiseres behovet for en yderligere udbygning af
    kapa-citeten på Hovedbanegården. Rapporten belyser 5 muligheder, alle
    byggende videre på basisløsningen (beløb inkl. denne):

     Etablering af et tredje perronspor på Nørreport station (2,6
    mia. kr.),
     4 nye spor ved Kalvebod Brygge (1,7 mia. kr.),
     4 nye spor under Bernstorffsgade i forbindelse med den
    eksiste-rende banegård (3,1 mia. kr.),
     2 nye fjernspor i tunnel mellem Hovedbanegården og Østerport
    station (5,2 mia. kr.) og
     anlæg af ny perron på Hovedbanegården mellem spor 4 og 5 (1,6
    mia. kr.).

    Rapportens forslag præsenteres således, at der kan træffes beslut-ning
    om enkelte moduler. Netop forslaget om en modulopbygget, successiv
    udbygning vil hurtigt kunne give fordele af de enkelte in-vesteringer.
    Det er ligeledes relevant at se en videre udvidelse af kapaciteten på
    og omkring Hovedbanegården i relation til de øvrige tiltag og tanker,
    der er omkring afviklingen af den fremtidige trafik i
    Hovedstadsområdet – bl.a. anlæg af Ringbanen og basisnet-projektet.

    Jeg er glad for at have fået lejlighed til at gennemgå forslagene i
    detaljer, siger trafikminister Sonja Mikkelsen. Rapporten er frem-lagt
    som en del af opgaven i projekteringsloven for
    København-Ringsted-banen. Jeg har særligt noteret mig, at der nu er
    muligt med en mindre investering end først antaget på Hovedbanegården
    at ska-be grundlaget for en første etape mellem København og Høje
    Taastrup. Rapporten vil nu indgå som en del af beslutningsgrundla-get,
    når vi i efteråret skal have politiske forhandlinger om de økono-miske
    rammer for jernban