Gå til hovedindhold

Miljøet må mere ind i luftfartspolitikken

Indhold

    "Vi må holde et vågent øje med flytrafikkens miljøpåvirkninger", siger
    trafikminister Sonja Mikkelsen.

    "Luftfarten påvirker vores miljø negativt på forskellige måder. Ikke
    mindst i form af udslip af forskellige skadelige luftarter, herunder
    kuldioxid (CO2)."

    "Andre transportformer får mere og mere styr på deres forurening, og
    det samme er heldigvis på vej inden for luftfarten."

    "Men vi flyver også mere og mere, og det ser ud til, at flytrafikkens
    andel af den samlede forurening fra transportsektoren vil vokse i de
    kommende år."

    "Vi må derfor satse på, at der sker en hastig udvikling inden for
    flymotorteknologien, ligesom vi hele tiden må vurdere udviklingen i
    luftfarten over for udviklingen i andre transport- og
    kommunikationsformer", udtaler trafikministeren.

    Udtalelserne fra trafikministeren falder i forbindelse med en
    international luftfartskonference i Chicago arrangeret af den
    amerikanske transportminister Rodney Slater.

    Sonja Mikkelsen fremførte bl.a. sine synspunkter direkte over for den
    amerikanske vært i et separat skandinavisk-amerikansk møde. Hun
    henviste her til de fælles forpligtelser, som Kyoto-protokollen
    pålægger landene om en begrænsning eller formindskelse af udslippet af
    drivhusgasser.

    Luftfartens "grundlov" – Chicago-konventionen – blev udformet i denne
    by for 55 år siden, i 1944. Transportminister Slater har indbudt et
    stort antal af sine udenlandske kolleger og repræsentanter for
    luftfarten til konference for at drøfte "Luftfarten i det 21.
    år-hundrede".

    "Jeg har foreslået, at luftfartens miljøproblemer bliver nævnt med
    vægt i erklæringerne fra konferencen, der slutter sent tirsdag i denne
    uge, og håber at vinde tilslutning til konkrete formuleringer",
    slutter Sonja Mikkelsen.