Gå til hovedindhold

Nørreport Station - adgangsforhold til metroen

Indhold

    Som led i metroprojektet – og finansieret af dette - har det længe
    været planlagt, at der skulle anlægges en passagertunnel, der skal
    forbinde metrostationen og S-togs-/regionaltogsstationen på Nørreport.

    Tunnelen har efter en fælles beslutning fra 1995 mellem de involverede
    parter, herunder Ørestadsselskabet, DSB og Banestyrelsen, været
    projekteret som en underliggende tunnel, det vil sige en tunnel under
    og på tværs af S-togs- og regionaltogssporene, men over og parallelt
    med metrosporene. Anlægsarbejdet har været forudsat igangsat 1. januar
    2000.

    I august 1999 blev det klart, at anlæg af tunnelen ville kræve en
    anlægsperiode på 2½ år, væsentligt længere end tidligere forudsat.
    Anlægsarbejdet ville på grund af jordbundsforhold kræve anvendelse af
    jordnedfrysningsteknik og medføre vanskelige pladsforhold i den lange
    anlægsperiode især på S-togsperronen med risiko for store ulemper for
    S-togspassagererne. På baggrund heraf udbad Tra-fikministeriet sig en
    nærmere analyse af sagen.

    Siden begyndelsen af oktober har der været arbejdet på flere fronter.
    Først og fremmest har der været arbejdet på at begrænse de trafikale
    konsekvenser af anlægsarbejdet især gennem en nøje planlægning af
    togtrafikken gennem og passagerstrømmene på Nørreport Station.

    Der er også som en sikkerhedsforanstaltning gennemført en analyse af
    alternativer til den underliggende passagertunnel. Som led i dette
    arbejde har Trafikministeriet netop modtaget en rapport fra
    Ba-nestyrelsen om mulighederne for som alternativ til den
    underlig-gende tunnel at etablere en overliggende passagertunnel.
    Rapporten belyser også sammenhængen til en større udbygning af
    Nørreports regionaltogsstation.

    -Trafikministeriet har nu gennemgået materialet, og jeg har derefter
    besluttet, at der fortsat sigtes efter at gennemføre det hidtidige
    projekt for adgangsvejen i form af en underliggende passagertunnel.
    Der er imidlertid brug for tid til forberedelsen af de nødvendige
    trafikomlægninger. Derfor udskydes igangsætningen af det egentlige
    anlægsarbejde til 15. marts 2000. Dette er Ørestadsselskabet
    indforstået med, siger trafikminister Sonja Mikkelsen.

    Det er Trafikministeriets vurdering, at projektet med den overliggende
    tunnel er for ugennemarbejdet såvel økonomisk som anlægsteknisk til,
    at det i betragtning af det fremskredne tidspunkt udgør et realistisk
    alternativ. Projektet med den øvre tunnel befinder sig på nuværende
    tidspunkt på et stade, hvor der er så mange ukendte risici ved det, at
    det ville være uforsvarligt i en situation, hvor anlægget af metroens
    stationer og tunneler efter den første periodes problemer nu er i god
    gænge. Der er også et hensyn til økonomien at tage. 1. etape til
    Nørreport Station åbner i oktober 2002.

    -DSB undersøger aktuelt forskellige muligheder for afviklingen af
    trafikken i anlægsperioden, herunder også at reducere ulemperne for
    passagererne mest mulig. Jeg forventer at modtage en endelig
    tilbagemelding på, om trafikken kan afvikles fornuftigt, den 19.
    december 1999. Vi skal forene hensynet til den bedst mulige daglige
    betjening af brugerne af S-togene, regionaltogene og Nørreport Station
    med ønsket om at få metroen færdig til brug med færrest mulige
    komplikationer, afslutter trafikministeren.