Gå til hovedindhold

Silkeborgmotorvej - et skridt videre

Indhold

    Trafikminister Sonja Mikkelsen har nu modtaget Vejdirektoratets
    indstilling vedrørende motorvejen Herning – Århus (rute 15) ved
    Silkeborg.

    Indstillingen indeholder Vejdirektoratets anbefaling af, hvilke
    linieføringsalternativer der skal lægges til grund for de videre
    undersøgelser (VVM) på strækningen Bording – Låsby.

    Vejdirektoratet indstiller,

    at såvel Ringvejslinien med en Bymotorvejsløsning gennem Silkeborg
    som en linie nord om Silkeborg i en korridor mellem den såkaldte
    Nebellinie og Resendallinien/Linålinien lægges til grund for de videre
    undersøgelser, begge i kombination med Funder Midt–linien
    (Resendallinien og Linålinien er nye linier, der forløber henholdsvis
    langs højspændingstraceet ved Resendal og østsiden af Linådalen),

    at der undersøges muligheder for at forbedre projektet for
    Bymotorvejen med henblik på at reducere barrierevirkningen yderligere
    og tilpasse anlægget til omgivelserne, samt

    at der undersøges muligheder for forbedre projektet for en motorvej
    nord om Silkeborg med forskellige krydsninger af Gudenådalen med
    henblik på at reducere støjpåvirkninger mv. og tilpasse anlægget til
    omgivelserne.

    Indstillingen fra Vejdirektoratet er ledsaget af et notat, der
    indeholder Vejdirektoratets vurdering af de forslag, som har været
    fremme i debatten i forbindelse med den offentlige høring om projektet
    tidligere på året.

    -Jeg vil nu grundigt studere Vejdirektoratets indstilling og de
    indkomne borgerkommentarer, og før jeg træffer endelig beslutning, vil
    jeg forelægge min indstilling for Folketingets Trafikudvalg, siger
    trafikminister Sonja Mikkelsen og fortsætter: -Med det meget
    omfattende arbejde, der er udført fra Vejdirektoratets side og med de
    mange tilkendegivelser, der er kommet undervejs fra borgere og
    myndigheder i det berørte område, mener jeg, vi har fået et godt
    grundlag for en politisk beslutning om, hvilke løsningsmuligheder, der
    skal lægges til grund for den kommende VVM-analyse. Jeg satser på at
    få truffet en beslutning i løbet af 2 måneder. Ikke mindst af hensyn
    til nu at begrænse det antal boliger og erhvervsvirksomheder, der i
    dag er berørt af de mange forskellige linieføringer, lægger jeg vægt
    på, at processen nu bringes videre ved at VVM-arbejdet sættes i gang.

    Trafikministeren ønsker ikke at kommentere de enkelte løsningsforslag
    nærmere, før hun har haft lejlighed til at nærlæse Vejdirektoratets
    indstilling.

    Yderligere oplysninger om de undersøgte linieføringer kan fås ved
    henvendelse til Vejdirektoratet, civilingeniør Birger Munch, telefon
    3341 3662 eller planlægningschef Ole Kirk, telefon 3341 3655 eller
    3032 7592 (mobil).