Gå til hovedindhold

Trafikministeren underskriver 5-årige trafikkontrakter med DSB

Indhold

    Trafikminister Sonja Mikkelsen har i dag underskrevet kontrakter med
    DSB og DSB S-tog a/s. Kontrakterne fastlægger tilskud og vilkår for
    passagertrafikken på de statslige jernbanestrækninger de næste 5 år.
    Kontrakten med DSB udgør ca. 3 mia. kr. årligt i perioden 2000-2004,
    mens kontrakten med DSB S-tog a/s udgør ca. 850 mio. kr. i årligt
    gennemsnit i samme periode.

    Kontrakterne skal ses i forlængelse af den netop indgåede 5-årige
    trafikaftale for jernbaneområdet af 26. november 1999. Kontrakterne
    giver således DSB penge til at indkøbe nyt materiel til fjerntrafikken
    mellem København og Århus/Aalborg samt yderligere nyt materiel til
    trafikken over den faste Øresundsforbindelse. Desuden er der penge til
    en styrkelse af den sjællandske regionaltrafik gennem en fremrykket
    udskiftning af DSB’s røde regionaltogsmateriel. Kontrakten vil blive
    fulgt op af tillægskontrakter på disse områder, der mere præcist
    udmønter den indgåede rammeaftale.

    DSB og DSB S-tog a/s har i 1999 haft et-årige kontrakter. De nye
    kontrakter er 5-årige og giver samtidig DSB og DSB S-tog a/s en større
    frihed til at tilrettelægge togtrafikken indenfor visse standarder
    for betjeningsomfang, belægningsgrader og direkte forbindelser mellem
    landsdelene.

    Kontrakterne indeholder målsætninger for bl.a. togenes rettidighed og
    tilgængelighed, herunder hensynet til handicappede, og DSB’s
    samarbejde med pendlerklubberne samt adgangen til at tage cykler med
    på togrejsen. Desuden skal DSB arbejde for at etablere senere afgange
    på togforbindelserne mellem provinsen og København.

    Jeg lægger vægt på, at kontrakterne giver DSB mulighed for at tilpasse
    sig kundernes behov, samtidig med at der sikres en fornuftig offentlig
    service på de statslige banestrækninger – for alle grupper af
    rejsende, udtaler trafikminister Sonja Mikkelsen. Kontrakterne giver
    desuden DSB en god mulighed for flerårig planlægning, når de markante
    forbedringer af togtrafikken, der er resultatet af den netop indgåede
    trafikaftale, skal udmøntes i praksis.

    For at fremme regulariteten skal DSB og DSB S-tog a/s betale bøde til
    Trafikministeriet, hvis selskaberne ikke opfylder kontrakternes krav
    om rettidige tog. Samtidig skal der skabes fokus på kundetilfredsheden
    gennem udviklingen af et system, hvor kundetilfredshedsmålinger
    gennemføres jævnligt og hvor gode resultater udløser en ekstra bonus.