Gå til hovedindhold

Undersøgelser vedr. Femer Bælt-forbindelsen

Indhold


    I maj 1992 traf den tyske og den danske trafikminister fælles
    beslutning om, at der skulle iværksættes forundersøgelser af
    mulighederne for at anlægge en fast forbindelse over Femer Bælt.
    Formålet med beslutningen var, at der skulle skabes et fælles grundlag
    for beslutningsprocessen mellem de to lande.

    Siden 1995 er et omfattende fælles undersøgelsesprogram blevet
    gennemført. De samlede omkostninger beløber sig til ca. 80 mio. kr. Da
    Femer Bælt-forbindelsen er en vigtig del af de transeuropæiske net på
    transportområdet, dækker EU 50 pct. af undersøgelsesomkostningerne.

    Undersøgelsesprogrammet er opdelt i fire dele, hvoraf de tre nu er
    afsluttet. Den fjerde og sidste delundersøgelse vedrører en
    samfundsøkonomisk vurdering og en finansiel analyse af projektet.

    De nu afsluttede dele af undersøgelsesprogrammet er:

    1. Kyst til kyst undersøgelser - som indeholder en
    geologisk/geoteknisk beskrivelse af Femer Bælt, en udarbejdelse af
    tekniske løsningsmodeller for anlæg af en fast forbindelse og en
    vurdering af deres indflydelse på miljøet i området.

    2. En analyse af trafikken over Østersøen samt prognoser for
    trafikomfanget i år 2010 henholdsvis med og uden en fast forbindelse.

    3. Undersøgelser af vej- og baneanlæg i korridoren Hamborg - København
    i relation til etablering af en fast forbindelse.

    Der er undersøgt i alt 8 tekniske løsningsmuligheder for anlæg af en
    fast forbindelse, der samlet set vurderes som miljømæssigt
    forsvarlige. Undersøgelserne omfatter to løsninger, hvor en fast
    forbindelse etableres som en bro og seks løsninger, hvor en fast
    forbindelse etableres som en tunnel.

    De otte løsninger har forskellige tekniske, miljømæssige, trafikale og
    økonomiske karakteristika. Det betyder, at der i det videre
    undersøgelsesforløb og i den offentli-ge debat og politiske
    beslutningsproces vil være lejlighed til at vurdere en fast
    for-bindelse på et bredt grundlag. I vurderingen af løsningsmodellerne
    må som en naturlig del indgå forventningerne til udviklingen af
    omfanget i trafikken mellem Skandinavien og Kontinentet.

    De økonomiske undersøgelser, som i høj grad bygger på de nu
    offentliggjorte undersøgelsesresultater, beskriver de forskellige
    løsningsmodeller herunder en løsning med fortsat færgefart. Der ses på
    konsekvenserne for samfundøkonomien, selskabsøkonomien i projektet
    samt på de særlige påvirkninger i de berørte lokal-samfund.
    Resultaterne af de økonomiske undersøgelser forventes offentliggjort i
    sommeren 1999, hvorefter det fælles grundlag for den videre
    beslutningsproces er tilvejebragt.

    I Danmark lægges undersøgelsernes resultater ud til bred offentlig
    debat. Der forventes truffet en politisk beslutning i det kommende
    Folketingsår.

    ____________________________________________________________

    Presseeksemplarer af "Femer Bælt-undersøgelserne Forundersøgelser
    Resumérapport" kan afhentes i Trafikministeriet, Frederiksholms Kanal
    27, fra i dag kl. 8.30-15.30 i Betjentstuen, 2. Sal. Rapporten kan
    endvidere købes hos Statens Information eller hentes fra
    Trafikministeriets hjemmeside www.trm.dk.

    I dag træffes trafikminister Sonja Mikkelsen gennem
    ministersekretariatet på tlf. 33 92 43 82/ 33 92 43 02. Spørgsmål af
    faktuel karakter kan rettes til planlægnings-chef i Trafikministeriet,
    Hans-Carl Nielsen, på telefon 33 92 43 10.