Gå til hovedindhold

1,4 mia. kr. til nye tog

Indhold

    Regeringspartierne, SF og Enhedslisten har med trafikministeren aftalt
    at give DSB mulighed for at forøge den ellers planlagte
    materielanskaffelse i perioden indtil 2006, med indkøb af nye tog for
    yderligere 1,4 mia. kr. Toganskaffelsen giver mulighed for væsentlige
    udvidelser af fjerntrafikken mellem landsdelene samt den sjæl-landske
    regionaltrafik.

    I fjerntrafikken åbnes lyntogene for passagerer med standardbilletter
    og lyntogsdriften udvides og gøres til grundstammen i fjerntra-fikken.
    Udvidelsen indebærer således lyntog i fast timedrift mellem København
    og Frederikshavn. Desuden får stationerne på strækningen
    Vejle-Herning-Struer timedrift med lyntog til København.

    Det nuværende intercitytog i timedrift mellem København og
    Århus/Aalborg bevares. Herved opnås i kombination med lyntogene to tog
    i timen på strækningen København-Århus/Aalborg. En togdel fra disse
    intercitytog afgrenes til Esbjerg med få stop, og der etableres
    desuden et nyt togsystem med timedrift Esbjerg-Fredericia-Århus. Det
    nuværende intercitytog København-Odense forlænges til Sønderjylland
    hver time, så der opnås timedrift i Sønderjylland.

    I den sjællandske regionaltrafik etableres kvartersdrift på kystbanen
    mellem Helsingør og Malmö. Desuden etableres halvtimesbetjening af
    alle stationer på strækningerne København-Holbæk og København-Næstved
    og to tog i timen på strækningen Næstved-Nykøbing F.

    DSB fik i efteråret ved finanslovsaftalen om trafik mellem
    regeringspartierne, SF og Enhedslisten mulighed for at indkøbe nyt
    materiel indenfor en ramme på 1,1 mia. kr. Udvidelsen er en udmøntning
    af denne materielanskaffelse, og aftalepartierne har ved ud-møntningen
    besluttet at give DSB adgang til at udvide materielanskaffelsen til at
    omfatte nye tog for i alt 1,4 mia. kr.

    -Jeg er glad for at kunne præsentere et udspil, der vil give
    togtrafikken i store dele af Danmark et meget væsentligt løft i årene
    frem til 2006. Med udspillet har DSB fået gode forudsætninger for at
    skabe et moderne og effektivt togsystem, der kan leve op til kundernes
    for-ventninger om hyppige, hurtige og direkte forbindelser, der køres
    med moderne togmateriel, udtaler trafikminister Jacob Buksti.

    Udvidelsen medfører, at strækningerne København-Kalundborg,
    København-Nykøbing F. og Århus-Viborg-Struer, der i dag hovedsageligt
    betjenes af ældre tog, fremover vil blive betjent af moderne tog.
    Desuden vil strækningerne Fredericia-Esbjerg,
    Fredericia-Herning-Struer, Århus-Aalborg og Aalborg-Frederikshavn, der
    i dag for ca. halvdelen af togenes vedkommende betjenes med ældre
    ma-teriel, fremover blive stort set fuldt betjent af moderne tog.