Gå til hovedindhold

Amterne overtager ansvaret for privatbanerne

Indhold

    Regeringen har indgået aftale med Amtsrådsforeningen og Hovedstadens
    Udviklingsråd om, at privatbanerne overdrages til amterne fra 1.
    januar 2001. Amterne overtager ansvaret for såvel drift som
    infrastruktur. I HT-området er det Hovedstadens Udviklingsråd, der
    overtager ansvaret for privatbanerne.

    Aftaleteksten har været forhandlet med partierne bag tra-fikaftalen af
    26. november 1999 (regeringen (Socialdemo-kratiet og Det Radikale
    Venstre), SF og Enhedslisten), og der er enighed om udmøntning af det
    element i aftalen, der vedrører privatbanerne.

    Amterne tilføres i en 15-årig periode investeringstilskud fra staten,
    og der gives låneadgang til investeringer. Her-ved får amterne
    mulighed for at give den kollektive trafik et tiltrængt løft gennem en
    markant fornyelse af især tog-materiellet, som flere steder er stærkt
    nedslidt. Ved aftalen gives der tilskud til finansiering af
    investeringer på 1,1 mia.kr. på privatbaneområdet i den næste 15-års
    periode.

    Amterne forpligtes frem til 2005 til at opretholde togdriften på alle
    privatbaner, og i denne periode tilføres amterne driftstilskud til
    privatbanerne. Herefter står det det enkelte amt frit for at træffe
    beslutning om privatbanens fremtid.

    -Jeg er meget tilfreds med denne aftale, idet vi endelig op-når
    afklaring om privatbaneområdet, der i en årrække har været præget af
    stor usikkerhed. De perspektiver, der nu tegner sig, er udvikling frem
    for afvikling, ikke mindst fordi amterne med aftalen får et væsentligt
    økonomisk incitament til at udvikle og styrke den regionale togdrift,
    udtaler trafikminister Jacob Buksti.

    Amterne har gennem længere tid ønsket at overtage an-svaret for
    privatbanerne. -Med denne aftale får amterne og HUR det fulde ansvar
    for privatbanerne, og det betyder, at vi fremover bedre kan udvikle
    potentialet i den regionale kollektive trafik. Der er skabt fornuftige
    udviklings- og investeringsmuligheder for privatbaner, og med
    overtagelsen af privatbanerne, vil amterne bedre kunne prioritere og
    koordinere den regionale bus- og togtrafik, siger Amtsrådsforeningens
    formand, amtsborgmester Kresten Philipsen og HUR’s formand,
    amtsborgmester Kristian Ebbensgaard.