Gå til hovedindhold

Kommunerne styrkes i trafikplanlægningen

Indhold

    I dag behandles i Folketinget et lovforslag om ændring af
    færdselsloven. Lovforslaget er fremsat af trafikminister Sonja
    Mikkelsen. Desuden behandles ministerens redegørelse om byernes
    trafik. I redegørelsen har regeringen fremlagt en række politiske
    udmeldinger for de kommende års indsats i byerne på trafikområdet.

    Lovforslaget medfører, at kompetencen til at indføre forskellige
    færdselsreguleringer med enkelte undtagelser overgår fra politiet til
    kommunalbestyrelsen og bliver dermed en del af det lokale demokrati.

    -Det er regeringens vurdering, at lovforslaget vil betyde en styrkelse
    af det arbejde med færdselssikkerhed, der allerede i dag foregår i
    kommunerne, siger trafikminister Sonja Mikkelsen.

    -Det er vigtigt at kommunalbestyrelsen får mulighed for at planlægge
    og gennemføre en mere helhedsorienteret indsat sammen med borgerne med
    henblik på at gøre byerne mere miljøvenlige og for at sikre en mere
    sammenhængende lokal trafikafvikling med udgangspunkt i lokale ønsker
    og muligheder. Derfor er det også vigtigt, at der lokalt bliver
    etableret mulighed for at skabe trafikale løsninger, der er
    skræddersyet til de lokale behov – f.eks. med henblik på
    fredeliggørelse af beboelsesområder, siger trafikminister Sonja
    Mikkelsen.

    Lovforslaget åbner også op for, at kommunerne kan lave forsøg med
    forskellige måder at regulere færdslen på.

    Med dette forslag vil der kunne udføres forsøg, der alene er begrundet
    i miljømæssige hensyn. Hertil siger Sonja Mikkelsen: -Det er
    regeringens holdning, at vi i det fremtidige trafikarbejde – både
    lokalt og nationalt - skal tage hånd om de miljømæssige konsekvenser
    af de stadigt stigende trafikmængder – det gælder både forurening,
    støj og klimagasser. Med denne bestemmelse i hånden vil der
    forhå-bentligt blive udført forsøg med miljøzoner, sådan at vi ad
    denne vej får et solidt grundlag for at kunne vurdere, hvilke tiltag
    der har den bedste effekt, og på den baggrund overveje, om der skal
    laves mere permanente muligheder for miljøzoner her i landet.

    Derudover indeholder lovforslaget forslag vedrørende generhvervelse af
    kørekort, hastighedsgrænser for knallerter, regler om ledbusser, syn
    af knallerter m.v.