Gå til hovedindhold

S-togstrækningen mellem Ballerup og Frederikssund udbygges som planlagt

Indhold

    Der har i nogen tid været usikkerhed om udbygningen af dobbeltspor på
    Frederikssundsbanen. Ekstra udgifter havde ført til, at Banestyrelsen
    måtte fremlægge forslag til besparelser på projektet, hvorefter der
    bl.a. skulle etableres enkeltsporet indkørsel til Frederikssund
    Station. Disse problemer løses nu. Finansieringen af merudgiften til
    Ballerup-Frederikssund projektet kan nemlig tilvejebringes af DSBs
    uventede store overskud for 1999.

    - Jeg kan med glæde meddele, at ikke der længere bør være grund til
    bekymring vedrørende udformningen af baneudbygningsprojektet omkring
    Frederikssund Station, udtaler trafikminister Jacob Buksti.

    - Jeg vil nu søge Finansudvalgets tilslutning til, at vi tilfører
    arbejdet 85 mio. kr., så det oprindelige projekt kan gennemføres. Med
    disse midler bliver der mulighed for at føre dobbeltsporet helt
    igennem til Frederikssund Station til gavn for togregulariteten,
    depotsporerne kan udbygges som oprindeligt planlagt, sikringssystemet
    indrettes med højeste standard, og der kan laves støjdæmpning.

    - Med dette initiativ forventer jeg, at den nye Frederikssundsbane vil
    kunne leve op til alles forventninger om en hurtig og effektiv
    togforbindelse, slutter trafikminister Jacob Buksti.

    På hele strækningen mellem Ballerup og Frederikssund, vil der være ti
    minutters drift fra slutningen af 2002. Allerede fra slutningen af i
    år vil der være ti minutters drift mellem Ballerup og Veksø.