Gå til hovedindhold

Trafikministeren vil styrke grundlaget for de trafikpolitiske beslutninger

Indhold

    Trafikministeren har i starten af det nye år taget en række
    initiativer for at styrke grundlaget for de trafikpolitiske
    beslutninger.

    Trafikminister Sonja Mikkelsen udtaler:

    -Jeg ser det som min opgave at skabe en fornyet og fordomsfri
    trafikpolitisk debat, som med sagligheden som kerne skaber en række
    positive fremtidsvisioner om transport af mennesker og gods i det 21.
    år-hundrede.

    -Den trafikpolitiske debat trænger til at få skabt et solidt
    fundament, som bygger på fordomsfri udveksling af viden og
    synspunkter, uden de fastlåste dogmer og positioner, som den gamle
    debat for ofte har været iklædt.

    -Jeg har derfor taget initiativ til, at der kan ske markante
    forbedringer af det trafikpolitiske videngrundlag på flere fronter.
    Det sker blandt andet ved styrkelse af Trafikministeriets
    planlægningsafdeling, ved etablering af et
    transportforskningsinstitut, og ved nedsættelse af et rådgivende
    forskningsudvalg, som opfølgning på betænk-ningen om dansk
    transportforskning fra 1999.

    Trafikministeriets planlægningsafdeling er en tværgående og overordnet
    funktion i departementet, som har til opgave at sikre sammenhæng i
    trafikpolitikken. Dette sker blandt andet ved at integrere tværgående
    emner som trafiksikkerhed, miljø og energi i trafikpolitikken samt
    samfundsøkonomiske vurderinger, trafikmodeller og statistiske data til
    brug for de politiske beslutningsprocesser. Afdelingen udbygges,
    således at den nu kommer til at bestå af to kontorer – et
    planlægnings- og miljøkontor og et økonomi- og statistikkontor.

    Transportforskningen styrkes på flere leder. For det første oprettes
    der et rådgivende forskningsudvalg direkte under Trafikministeriets
    departement, for det andet opretter Trafikministeriet et
    forskningsinstitut under navnet Danmarks TransportForskning (DTF) og
    for det tredje vil ministeriet gå i dialog med universiteterne om en
    styrkelse af transportforskningen.

    Forskningsinstituttet vil blive oprettet med en uafhængig bestyrelse
    og vil fra starten dække tre områder: 1) trafiksikkerhed, 2) miljø og
    energi, samt 3) transportøkonomi og trafikmodeller. Målet er at skabe
    et institut, som løbende undergår en dynamisk udvikling i dialog med
    aftagerne og som allerede fra sin start tænker i nye helheder.

    Instituttet etableres ved en samling af de forskningsaktiviteter, der
    allerede foregår i ministeriets institutioner. Det drejer sig især om
    medarbejdere og ressourcer fra Rådet for Trafiksikkerhedsforsk-ning,
    hvis opgaver overgår til instituttet, fra Vejdirektoratet, fra
    Banestyrelsen og fra DSB. Instituttet påregnes at få op mod 40
    medarbejdere og det påregnes placeret i tilknytning til Danmarks
    Tekniske Universitet, således at der skabes en tæt kontakt til
    Universitetsmiljøets undervisning og forskning.

    Til Instituttet vil der blive tilknyttet faglige udvalg, som kan bistå
    Instituttet med at udvikle relevant og samfundsnyttig forskning.
    Herudover vil det blive en af Instituttets mest vigtige opgaver at
    opbygge et tæt og åbent samarbejde med de andre relevante
    forskningsmiljøer, blandt andet ved universitetsinstitutionerne samt
    medvirke til uddannelse af PhD-studerende.

    Danmarks TransportForskning bliver etableret efter retningslini-erne i
    loven om sektorforskningsinstitutter. Instituttet fødes i en tid, hvor
    internationaliseringen sker med et stadig stigende transportforbrug og
    forskningsinstituttet skal derfor være stærkt inter-nationalt
    orienteret, så der skabes mentale netværk med forskningsmiljøer i de
    andre europæiske lande og den øvrige verden.

    Instituttet forventes at være etableret i løbet af andet halvår 2000.