Gå til hovedindhold

Underliggende tunnel på Nørreport

Indhold


    Trafikminister Sonja Mikkelsen vil bekræfte over for
    Ørestadsselskabet, at selskabet den 15. marts 2000 kan gå i gang med
    at anlægge en underliggende tunnel mellem Nørreport Station og
    Nørreport Metrostation.

    Det sker på baggrund af et møde med regeringspartierne, Venstre og
    konservative.

    Nørreport Station har allerede i nogle år været et kæmpe byggerod, og
    det vil desværre fortsætte 2-3 år endnu. Så får vi til gengæld også et
    effektivt trafikknudepunkt med metroforbindelse til bymidten, Amager
    og Frederiksberg/Vanløse og bus-, S-togs- og regionaltogs-forbindelser
    til resten af København og videre ud i landet, siger trafikministeren.

    Anlægget af den underliggende tunnel kan ikke undgå at bidrage til
    ulemperne for den kollektive trafiks passagerer. Men jeg tror på, at
    det vil være umagen værd, for den tunnel, Ørestadsselskabet nu skal
    anlægge, bliver den korteste og dermed også den mest fornuftige
    løs-ning for de næste 100 år.

    Samtidig med, at der gives grønt lys til Ørestadsselskabet, anmodes
    DSB og Banestyrelsen om at forberede de ekstraordinære
    foranstaltninger, som er nødvendige på S-togsstationen for at minimere
    generne for passagererne og opretholde en sikker drift.

    Jeg vil ikke kræve af DSB, at der skal spilles marchmusik, men der er
    en lang række andre fornuftige og nødvendige initiativer, som DSB og
    Banestyrelsen nu kan tage. DSB har lovet mig, at man vil gøre alt for
    at sikre, at alle får det bedst mulige ud af situationen. Ulemper kan
    ikke undgås. Men jeg har lagt afgørende vægt på, at Nørreport holdes
    åben i byggeperioden, siger Sonja Mikkelsen.

    Det er aftalt, at den politiske følgegruppe vedrørende Ørestadsloven
    med deltagelse af regeringspartierne, K og V og med CD og R som
    observatører orienteres tæt om det videre forløb på Nørreport Station.
    Trafikministeren har desuden tilkendegivet, at hun vil forberede et
    udspil til drøftelse i følgegruppen med henblik på at undgå
    kon-flikter mellem offentlige trafikvirksomheder af den type, som
    Nørreportsagen har været et eksempel på.