Ny folder fra Færdselsstyrelsen skal øge kendskabet til bilers brændstofforbrug

17. juni 2003

Folderen ”Hvor langt på literen 2003” udsendes i disse dage til bilforhandlere og biblioteker i hele landet.

Kampagnen om energimærkning af nye personbiler har til formål at øge befolkningens kendskab til bilers brændstofforbrug og de besparelser, som et energirigtigt bilvalg medfører. Resultaterne af kampagnens hidtidige forløb tyder på, at kampagnen har været synlig for befolkningen. Hjemmesiden www.hvorlangtpaaliteren.dk har spillet en stor rolle som informationskilde, og blev besøgt af 35.000 i måneden efter kampagnestarten i marts.

Kampagnen er baseret på et meget bredt og velfungerende netværkssamarbejde. Udover opbakning fra Danmarks Automobilforhandler Forening og De Danske Bilimportører, støttes kampagnen af en række forbrugerorganisationer, benzinselskaber samt FDM. Netværket medvirker til at gøre kampagnen synlig med bannere eller plakater, formidle kampagnefoldere samt kendskab til kampagnens hjemmeside.

Benzinselskabet Metax har været hovedsponsor for en quiz på hjemmesiden, hvor hovedpræmien var et års forbrug af brændstof. Mere end 6.000 bilister har deltaget i quizzen.

I ugerne omkring kampagnens start var der betydelig omtale i landets aviser og blade, og kampagnen har således været omtalt i mere end 100 forskellige blade og aviser.

Trafikminister Flemming Hansen udtaler:

-Jeg glæder mig over, at befolkningen har udvist en stor interesse for kampagnen om energimærkning af nye biler. Kampagnen er et eksempel på et vellykket samarbejde mellem myndigheder, organisationer og erhvervsliv. Desuden er det positivt, at Danmark med sin indsats i arbejdet for indførelsen af energimærkning på personbiler er et forgangsland med henblik på forbrugeroplysning om nye personbilers brændstofforbrug.

Yderligere informationer kan fås ved henvendelse til Færdselsstyrelsen på telefon 33 92 91 00 eller på internettet: www.hvorlangtpaaliteren.dk