Redegørelse for busulykken i Thüringen den 24.januar 2004

10. marts 2004

Trafikminister Flemming Hansen har modtaget en redegørelse for busulykken i Thüringen den 24. januar 2004, hvor en dansk sovebus kolliderede med en tysk lastbil, der holdt stille på vejen efter en anden kollision. Ved ulykken blev bussens to chauffører og en passager dræbt.

Redegørelsen indeholder en beskrivelse af ulykkens faktiske omstændigheder og anbefalinger fra Færdselsstyrelsen med hensyn til skærpelse af sikkerheden ved sovebusser.

Trafikminister Flemming Hansen udtaler:

-Den tragiske ulykke den 24. januar 2004 giver mig naturligvis anledning til at få truffet foranstaltninger, så vi kan få øget sikkerheden for sovebusser. Jeg bad derfor umiddelbart efter ulykken Færdselsstyrelsen om en redegørelse for ulykken og anbefalinger, der kunne styrke sikkerheden ved denne transportform.

-Færdselsstyrelsen har foreslået en række ændringer, som består i krav om sikkerhedsadskillelser mellem alle liggepladser, anbringelse af et speedometer, så passagerne kan følge med i bussens hastighed og indførelse af et elektronisk stabiliseringssystem, som forhindrer, at busser skrider ud eller vælter.

-Jeg har bedt Færdselsstyrelsen arbejde videre med de foreslåede ændringer.

-Jeg er sikker på, at tiltagene vil forbedre sikkerheden for de mange danskere, der vælger at rejse på ferie med bus. Vi skal dog holde os for øje, at skærpede tekniske regler ikke i sig selv vil kunne forhindre en tragisk ulykke, som den der skete i Tyskland.

-Redegørelsen anbefaler desuden en generel nedsættelse af hastigheden på den indbyggede hastighedsbegrænser, så busser lige som lastbiler højst kan køre 90 km/t.

-Jeg vil rejse spørgsmålet om at reducere hastigheden for busser over for mine kolleger i EU.