Metro-Cityringen vedtaget: Markant løft af den kollektive trafik i hovedstadsområdet

Cityringen er netop blevet vedtaget med et bredt flertal i Folketinget (regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialdemokraterne og SF).

01. juni 2007

Cityringen får 17 stationer – på 5 af stationerne bliver der skiftemuligheder, enten til metroens etape 1-3 eller til den øvrige togtrafik. Metroen bliver med Cityringen udvidet med 15 kilometer. Cityringen er vurderet til at koste ca. 15 mia. kr. i 2005-priser og forventes at kunne stå færdig om ca. 11 år. Foreløbig forventes der knap 240.000 passagerer på Cityringen på en hverdag, således at Metroen dagligt samlet vil befordre knap 460.000 passagerer.

Med den nye Cityring bliver det nemt at skifte mellem metrolinjerne på Frederiksberg og Kgs. Nytorv stationer – ventetiden bliver sjældent mere end højst et par minutter. Cityringen og Metroens etape 1-3 vil kunne føde hinanden med passagerer og samtidig blive en tæt integreret del af banenettet i hovedstaden. Med Cityringen får 85 pct. af alle indbyggere,  arbejds- og studiepladser i tætbyen mindre end 600 meter svarende til mindre end 10 minutters gang til en banebetjent station. Forbindelserne fra brokvarterne til centrum – og i lige så høj grad mellem brokvarterne – bliver forbedret betydeligt. 

Vedtagelsen af loven sker på en dag, hvor netop et stort andet infrastrukturprojekt kan fejre sit 10 års jubilæum - Storebæltsforbindelsen.

Transport- og energiminister Flemming Hansen har følgende kommentarer:

-Det er historisk dag for København, Frederiksberg og Danmark i dag. Vores hovedstad er på vej til at være en ægte ”Metropol”.  Jeg er glad for, at så mange deler regeringens ønske om på denne måde at styrke den kollektive trafik.

-Cityringen vil betyde et markant løft af den kollektive trafik i København og på Frederiksberg og samtidig medvirke til at skabe et attraktivt alternativ til biltrafikken. Byen bliver tilgængelig på en helt ny måde – til glæde for både byens borgere og de mange besøgende fra nær og fjern, og passagererne vil få øget komfort, bedre frekvens og kortere rejsetider i forhold til i dag.

-Anlægget af Cityringen er en stor opgave, der strækker sig over en længere årrække og – det vil jeg ikke lægge skjul på – indeholder flere risici.  Men jeg ser samtidig også frem til åbningen af Metroens 3. etape til lufthavnen til efteråret, hvor projektet er afleveret før tiden og har holdt sig indenfor budgettet.

- Jeg er glad for, at næsten alle Folketingets partier står bag denne historiske beslutning. Jeg synes også, vi har haft en meget konstruktiv politisk proces i forligskredsen i arbejdet med at få Cityringen gennemført, og jeg vil gerne rose alle forligspartierne for et godt samarbejde.