Minister indhenter redegørelse vedr. havarierne i Aalborg og Vilnius

14. september 2007

Havarikommissionen har i dag fremlagt en foreløbig status om årsagen til kollapset af landstellet på flyet, som nødlandede i Aalborg den 9. september 2007. Ministeren indhenter nu en tilbundsgående redegørelse fra Statens Luftfartsvæsen, hvor der konkret redegøres for de to episoder i henholdsvis Aalborg og Vilnius og herunder for hvilke tiltag, der blev og eventuelt vil blive iværksat.

Havarikommissionen har i dag offentliggjort en foreløbig status for undersøgelsen af SAS havariet i søndags i Aalborg Lufthavn. Havarikommissionen mener at have fundet årsagen til havariet. Det har således været tale om tæring i en del inde i landingsstellet, hvilke har været hovedårsagen til kollaps.  

Ministeren indhenter nu en tilbundsgående redegørelse fra Statens Luftfartsvæsen vedrørende sagens forløb. Konkret ønsker ministeren en faktuel beskrivelse af hændelsesforløbet i den konkrete sag samt en redegørelse for de forskellige nationale og internationale myndigheders rolle og ageren i sagsforløbet.

Redegørelsen vil indeholde en beskrivelse af historikken bag den pågældende flytype Dash8/Q400, herunder hvad der er blevet gjort for at udbedre de tekniske problemer, der har været med flytypen.

Endelig vil redegørelsen indeholde en beskrivelse af, hvordan tilsynet med dansk luftfart er tilrettelagt samt hvorvidt der skal iværksættes nye tiltag i forbindelse med tilsynet.

Ministeren har bedt om redegørelsen senest 1. november 2007.

Transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen udtaler:

- Jeg er tilfreds med, at Havarikommissionen nu mener at have fundet årsagen til flyulykken i Aalborg Lufthavn. Det er første vigtige skridt i retning af SLV’s vurdering af, hvornår flyveforbuddet kan ophæves.

- Jeg har nu bedt SLV om en samlet redegørelse om sagen.