Venstre og Dansk Folkeparti spænder ben for aftale om elektrificering af banenettet

Efter intense forhandlinger i Transportministeriet over de sidste dage blev der ikke opnået enighed om at igangsætte elektrificering af banenettet.

17. november 2011

Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:

- Jeg synes det er ærgerligt, at Venstre og Dansk Folkeparti ikke vil medvirke til at igangsætte den længe udskudte elektrificering af banenettet.

- Regeringen er klar til at tage tage fat på elektrificering af jernbanedriften, som både er godt for klimaet, en god forretning for samfundet og på længere sigt vil give markant bedre togdrift i Danmark.

- Regeringen har foreslået i første omgang at få elektrificeret strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov (v/Kolding), så den vil stå færdig i 2015. Herefter vil vi tage fat på andre hovedstrækninger som f.eks. strækningerne Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg, Roskilde-Kalundborg og Køge-Næstved.

- Det vil frigøre togmateriel til resten af landet, så vi kan få en bedre drift også på de strækninger, der ikke er elektrificeret endnu.

- Vi har foreslået et konkret projekt og en konkret finansieringsmodel. Finansieringen kommer primært fra at udskyde anlæg af et ekstra spor på banen mellem Vamdrup og Vojens, til efter Femern-forbindelsen er etableret. Det er blandt andet efter konkret ønske fra DB Schenker og DSB, som betjener sig af banen til daglig.


Høringssvar fra DSB

Høringssvar fra DB Schenker 

Handout om elektrificering