Parkeringspladsgaranti og rabat på parkering for lavemissionsbiler

Regeringen vil indgå en aftale med kommunerne om parkeringspladsgaranti i byområder for ejere af el- og plug-in hybrid biler, der bor i etagebyggeri. Samtidig skal kommunerne have friere rammer til at give nul- og lavemissionsbiler rabat på parkering. Forslagene er en del af regeringens kommende luft- og klimaudspil og har til formål at øge incitamentet til at vælge biler, der udleder mindre CO2.

Parkeringsplads til elbil
Foto: Ulrik Jantzen

05. oktober 2018

Forbedring af vilkårene for el- og hybridbiler, så det bliver mere fordelagtigt at vælge en lavemissions- eller en elbil frem for en benzin- eller dieselbil, er et af de værktøjer, som regeringen vil bruge for at nå målsætningen om, at Danmark skal være CO2-neutral i 2050. 

Hvis man bor i et etagebyggeri, køber man kun en elbil eller en plug-in hybrid bil, hvis man har sikkerhed for, at man kan oplade den i løbet af natten. Derfor vil regeringen indgå en aftale med kommunerne om en parkeringspladsgaranti i byområder for ejere af el- og plug-in hybrid biler, der bor i etagebyggeri. 

Samtidig vil regeringen give kommunerne mulighed for at give rabat til nul- og lavemissionsbiler for parkering, der betales i parkeringsautomat eller via en app. Det betyder, at kommunerne vil kunne gøre parkering gratis for el- og lavemissionsbiler. 

- Billigere parkering kan gøre de miljørigtige biler til et mere attraktivt tilvalg. Og så tror jeg, at mange beboere i etagebyggerier, der ikke har adgang til egen garage eller egen parkeringsplads, fravælger at købe en elbil eller en plug-in hybrid bil, fordi der ikke er mulighed for at lade bilen op natten over, eller mens man er på arbejde, hvis man efterlader bilen derhjemme, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:

- Den forhindring vil vi fjerne ved at sikre, at antallet af el-p-pladser til enhver tid modsvarer antallet af lav- og nulemissionskøretøjer i det pågældende byområde.

Det skal altså ikke være manglende parkeringspladser, der står i vejen for beboere i etagebyggeriers incitament til at købe en lav- eller nulemissionsbil. Regeringen foreslår derfor, at den enkelte kommune skal sikre, at antallet af el-p-pladser til enhver tid modsvarer antallet af lav- og nulemissionsbiler i det pågældende byområde.

Fakta:

  • På nuværende tidspunkt må kommunerne differentiere priserne under hensyn til miljøet med maksimalt 5.000 kr. pr. år. Regeringen lægger op til at fjerne 5.000 kr. grænsen for parkering, der betales i en parkeringsautomat eller via en app.
  • Der er i dag ikke krav om, at andelen af el-p-pladser svarer til andelen af el- og hybridbiler.
  • Antallet af eldrevne biler stiger, og derfor vurderes behovet for el-p-pladser i 2025 at være 1 ud af 12 parkeringspladser mod 1 ud af 100 p-pladser i 2019.