Et virkelighedstjek på Venstres togfondsangreb

DEBAT Kan du huske, hvordan højrefløjen højlydt protesterede imod, at regeringen med Togfonden afsatte 28,5 mia. kr. til et historisk løft af den danske jernbane?

05. november 2014

Af Magnus Heunicke, transportminister, (S) og Benny Engelbrecht, skatteminister (S)

"Vi ønsker i modsætning til regeringen ikke at beskatte virksomhederne yderligere og dermed skræmme investorer væk," lød det fra Venstres daværende politiske ordfører Ellen Trane Nørby, og den retoriske skræmmekampagne var Liberal Alliance ikke sen til at hoppe med på.

Der blev ikke efterladt skyggen af tvivl fra højrefløjen om, hvor skadeligt det var, at regeringen sørgede for, at udenlandske selskaber betaler det samme i skat for at hive olie op af Nordsøen, som AP Møller Mærsk gør. Men hvordan er det så gået?

Har vi skræmt investorerne væk? Et virkelighedstjek taler sit eget helt klare og utvetydige sprog: Den seneste udbudsrunde i viser, at vi har det største ansøgerfelt om at få lov til at investere i Nordsøolien nogensinde.

Aldrig før har så mange selskaber fra hele Europa sendt ansøgninger af sted. Det er altså det stikmodsatte, der er sket, end hvad Venstre og Liberal Alliance viljefast proklamerede.

V skylder en forklaring
Venstre skylder vælgerne en forklaring: For de skræmmebudskaber, som Venstre har præsenteret for Folketinget og danskerne, er ikke bare misvisende; Venstre har ramt fuldstændig ved siden af skiven.

Så tilbage står de spørgsmål, som vi aldrig har fået et sammenhængende svar på:

Hvorfor er det lige, at danskerne ikke skal have opgraderet jernbanen med en miljørigtig elektrificering i hele landet?

Hvorfor er det lige, at pendlerne i hele landet ikke skal have lov til at mærke markante rejsetidsbesparelser hver eneste dag?

Og hvorfor er det lige, at vi ikke skal have en dynamisk timemodel med entimes drift mellem landets fire største byer?

Imens Venstre manglende svar blafrer i vinden, er det vigtigt, at vi har en ambitiøs og ansvarlig regering, der med opbakning fra Folketinget inden sommerferien fik vedtaget Togfonden, så vi hurtigst muligt kan komme i gang med at give den danske jernbane det løft, som den fortjener.

For danskerne har brug for reelle forbedringer og ikke blot Venstres skræmmekampagner uden hold i virkeligheden.