Femern-Bælt-byggeri er også socialt ansvar

ELEVPLADSER: Sociale klausuler skrives ind i de kontrakter, som Femern A/ S kommer til at indgå. Selskabet skønner, at der kan blive tale om 500 elevårsværk i de seks og et halvt år, byggeriet ventes at vare.

07. november 2014

Af Magnus Heunicke Folketingsmedlem (S) Valgt i Sjællands Storkreds Transportminister

Kan du huske historien om Mikkel August Stenfelt Rosdahl fra Næstved? I midten af september havde han første arbejdsdag som struktørlærling hos entreprenørvirksomheden C. Holbøll & Sønner, der ansatte Mikkel, da de skulle i gang med et vejarbejde for Femern A/ S. Mikkel var ellers gået på sommerferie uden at have fundet nogen praktikplads, men et opkald ændrede med ét på fremtidsbekymringerne.

Og pludselig var han en del af Femern Bælt-projektet, så han nu leverer sit personlige bidrag til en milepæl i dansk infrastrukturhistorie.

Mikkels historie kommer ikke til at være enestående, tværtimod. Allerede på nuværende tidspunkt er der oprettet 17 elevpladser i forbindelse med Femern Bælt-projektet, og når det store anlægsarbejde går i gang, begynder det for alvor at tage fart. Sociale klausuler bliver skrevet ind i de kontrakter, som Femern A/ S kommer til at indgå.

Femern A/ S skønner, at der kan blive tale om op til 500 elevårsværk i de seks og et halvt år, byggeriet forventes at vare. Det er fantastisk, at vi på den måde kan løfte et socialt ansvar, mens vi bygger verdens længste sænketunnel dybt under havets overfalde.

Praktikpladserne er en klar politisk prioritering, som har stor betydning for unge mennesker som eksempelvis Mikkel, der er i gang med at skabe sig en fremtid indenfor byggebranchen.

Femern Bælt-forbindelsen kommer til at involvere ikke kun en masse elever og praktikanter, men også arbejdere fra hele verden. På og omkring tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn skønner Femern A/ S, at omkring 3000 ansatte vil være beskæftiget årligt, når produktionen af tunnelelementer er på sit højeste. De får tilbud om at bo under gode og ordnede forhold i den camp, som kommer til at skyde frem ved Rødby Havn.

Det burde være en selvfølge, at de arbejdere, som kommer til landet for at være med til vores store byggeprojekter, har ordentlige vilkår og bor ordentligt.

Kummerlige forhold

Men sådan er virkeligheden desværre ikke altid. Jeg var i starten af september i Rødovre for ved selvsyn at konstatere de kummerlige forhold, som en flok medarbejdere ved metroen levede under, imens de var med til at bygge metrocityringen. Det var uacceptable boligforhold, og i dag er arbejderne flyttet, og Metroselskabet har stort fokus på, at forholdene hos underentreprenørerne er i orden.

De uheldige erfaringer fra metroen i København kan tjene som et eksempel på, hvordan man ikke skal gøre. Det er jeg helt overbevist om, at der bliver taget ved lære af i Femern Bælt-projektet.

Der skal være helt styr på tingene, når anlægsarbejdet for alvor går i gang. Og vi kommer til at løfte et vigtigt samfundsansvar, når vi dels sørger for, at der bliver skabt praktikpladser, dels at arbejderne, der kommer hertil, arbejder og lever under ordentlige forhold.

Den kommende sænketunnel bliver ikke kun støbt i beton, den bliver også bygget på et fundament af social ansvarlighed, som vil kunne mærkes helt ned i lokalsamfundene her på Sjælland og Lolland-Falster.

De uheldige erfaringer fra metroen i København kan tjene som et eksempel på, hvordan man ikke skal gøre. Det er jeg helt overbevist om, at der bliver taget ved lære af i Femern Bælt-projektet.